Aluesuunnittelun uutiset ja artikkelit

Kaava

Uutiset

13.2.2017 Uusimaa-kaava 2050 vauhtiin – Kommentoi osallistumis- ja arviointisuunnitelmaa 13.3. mennessä

Kaupunki Kuvitus Linda Saukko-Rauta

Uusimaa-kaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelma on julkaistu kaikkien uusmaalaisten tutustuttavaksi. Suunnitelmaa on mahdollista kommentoida 13. maaliskuuta saakka. Samalla kaavatyö kuulutetaan vireille.

13.2.2017 Piirrosvideo kertoo, miksi maakuntakaava on tärkeä

Uusimaa-kaava 2050 Kuvitus Linda Saukko-Rauta

Uusimaa-kaavaa tehdään nyt uusmaalaisille tutuksi upouudella Miksi maakuntakaava on tärkee -videolla. Piirrosvideo kertoo viihdyttävästi maakuntakaavan merkityksestä ja roolista Uudenmaan suunnittelussa.

7.2.2017 Uudenmaan päästökehitys kääntynyt selvään laskuun

Liikenne_Kuvitus Linda Saukko-Rauta

Uudenmaan päästökehitys on ollut uusimpien laskentojen perusteella hyvä. Päästöt ovat vähentyneet viisitoista prosenttia vuodesta 2012. Asukasta kohden uusmaalaiset tuottavat kasvihuonekaasupäästöjä vähemmän kuin Suomessa keskimäärin.

Artikkelit

15.2.2017 10.43Väestö- ja työpaikkaprojektiot pohjustavat maakuntakaavaa

Nuoret. Kuva Tuula PalasteUudenmaan liitto on julkaissut selvityksen, jossa kuvataan vaihtoehtoisia Uudenmaan aluetalouden skenaarioita ja niiden perusteella laadittuja kunta- ja seututasoisia väestö- ja työpaikkaprojektioita vuoteen 2050 asti. Projektioiden välisiä eroja selittävät talouden, väestön ja työpaikkojen kasvunopeus ja kasvun suuntautuminen Uudenmaan eri seuduille.

15.2.2017Tulevaisuustarkastelu antaa kaavatyölle suuntaa

Uutelan kanava, kuva Tuula Palaste-EerolaUudenmaan liitossa on laadittu maakunnan tulevaisuutta vuoteen 2050 hahmotteleva tulevaisuustarkastelu, joka pohjustaa seuraavaa Uusimaa-ohjelmaa sekä Uusimaa-kaavaa. Työssä on tutkittu tulevaisuuden kehityssuuntia ja niihin vaikuttavia ilmiöitä.

9.11.2016Maakuntakaavoitus tukee matkailun kehitystä

MatkailutyöpajaUudellamaalla vieraili vuonna 2015 yli kolme miljoonaa matkailijaa. Määrä on ollut kasvussa ja maakunta on Suomen merkittävin matkailun vetonaula. Maakuntakaavalla luodaan näkemys matkailun tulevaisuuden aluerakenteesta. Toimiva aluerakenne on edellytys matkailun kehittymiselle. Kaavoituksen päämääränä on matkailun vetovoimatekijöiden tunnistaminen ja Uudenmaan vahvuuksien korostaminen.