Seuraamalla ja osallistumalla voit vaikuttaa kaavatyöhön

Kaupunki Kuvitus Linda Saukko-RautaNäillä sivuilla voit seurata Uusimaa-kaavan valmistelua ja pääset vaikuttamaan kaavatyöhön sen eri vaiheissa. Voit tilata sähköpostiisi myös kaavan uutiskirjeen, joka ilmestyy 4−6 kertaa vuodessa.

> Tilaa uutiskirje

Uusimaa-kaavan aikataulu

AloitusAloitus- ja tavoitevaihe kevät 2016–kevät 2017
• Osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta (OAS) tiedotetaan ja varataan mahdollisuus palautteen antamiseen

ValmisteluValmisteluvaihe kevät 2017syksy 2017
• Valmisteluaineistosta pyydetään lausunnot ja siitä voi antaa palautetta koko valmisteluvaiheen ajan

Ehdotus2Ehdotusvaihe talvi 2018syksy 2018
• Ehdotusaineistosta pyydetään lausunnot ennen sen nähtäville asettamista
• Kaavaehdotus asetetaan nähtäville ja kaavasta voi jättää muistutuksen

HyvaksyminenHyväksymisvaihe syksy 2018
• Kaava hyväksytään maakuntavaltuustossa

SeurantaSeuranta- ja toteutusvaihe 2019
• Uudenmaan maakunta seuraa ja edistää kaavan toteutumista eri tavoin sekä seuraa myös kaavan muutostarpeita

Tutustu osallistumis- ja arviointisuunnitelmaan

Uusimaa-kaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta kerättiin palautetta ajalla 13.2.−13.3.2017. Suunnitelmassa kerrotaan kaavan tavoitteista, sisällöstä ja tehtävistä selvityksistä sekä vaikutusten arvioinnista. Lisäksi siinä avataan, miten kaavan laadintaan voi osallistua kaavatyön eri vaiheissa. Voit tutustua suunnitelmaan alla olevasta linkistä.

> Osallistumis- ja arviointisuunnitelma (pdf)
> Kuulutus (pdf)

Palaute on tärkeää kaavan valmistelijoille

Kaavan laadinnassa yleisöltä ja viranomaisilta saatu palaute on ensiarvoisen tärkeää. Palautetta kannattaa antaa varsinkin silloin, kun kaavan aineistoa on julkisesti nähtävillä. Kirjallinen palaute on helpoin dokumentoida.

Ensimmäinen hyvä ajankohta palautteen antamiseen on kun kaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelma valmistuu. Esittelemme myös kaavaa yleisötilaisuuksissa sopivissa valmistelun vaiheissa.Tiedotamme näistä tarkemmin.

Käytämme kaavatyön edetessä lisäksi erilaisia sähköisiä palveluja tehostamaan vuorovaikutusta. Viralliset lausunnot pyydämme kunnilta, muilta viranomaisilta sekä ministeriöiltä.

Kaavan laadinta on yhteistyötä

Uudenmaan liiton kaava-asiantuntijat kutsuvat kuntien virkamiehet ja päättäjät osallistumaan Uusimaa-kaavan valmisteluun. Virkamiehille on omat liiton vetämät yhteistyöryhmät. Kuntapäättäjät pääsevät vaikuttamaan seutujen vaihekaavoja ohjaavissa toimikunnissa.

Maakuntahallitus ohjaa kaavan valmistelua päätöksillään. Maakuntavaltuusto tekee päätökset tärkeimmistä vaiheista ja päättää lopulta kaavan hyväksymisestä.

Lakimuutokset nopeuttavat prosessia

Maakuntakaavoja ei enää vahvisteta ympäristöministeriössä, vaan maakuntavaltuuston päätös sinetöi kaavan. Uudistus nopeuttaa maakuntakaavojen voimaantuloa parhaimmillaan usealla vuodella.

Myös kaavan ehdotusvaiheeseen on tullut muutoksia: viralliset lausunnot pyydetään nyt ennen kuin kaavaehdotus asetetaan nähtäville.