Nyhetsrummet i din tjänst

Nyhetsrummet betjänar dig som vill ha aktuell information om Nylands förbund och landskapet.

PuhekuplaI nyhetstjänsten hittar du våra officiella meddelanden och aktuella artiklar. Du får också ta del av andra nyheter om Nyland som lyfts fram i medierna.

Uutiskirje Prenumerera på vårt nyhetsbrev så hålls du uppdaterad om utvecklingen i landskapet.

KuvatDu kan ladda ner förbundets logotyp och landskapets vapen. Det finns också bilder på landskapsfullmäktiges- och styrelsens ordföranden samt förbundets ledning.

Senaste nyheter

14.03.2017 Försök inom hälso- och välfärdssektorn beviljas AIKO-finansiering

Digitalisaatio

Nylands förbund söker innovativa och försöksartade projekt som kan underlätta strukturomvandlingen i Nyland. Temat för vårens ansökningsomgång är digital hälsa och finansiering kan sökas fram till den 20 april.

Läs mera

13.03.2017 Nyland behöver en tillräckligt lång övergångsperiod gällande valfriheten

Sairaalassa. Kuva AL

Den planerade övergångsperioden som ska tillämpas då valfriheten inom social- och hälsovården utvidgas är för kort för ett så folkrikt landskap som Nyland, konstaterar Nylands förbund. I ett landskap med 1,6 miljoner invånare tar det mera tid att genomföra förändringen än i övriga delar av landet. Förbundet gav i dag sitt utlåtande om utkastet till lagen som gäller valfriheten.

13.03.2017 Landskapsstyrelsens beslut 13.3.2017

Outi Mäkelä, kuva Milla Aalto

Landskapsstyrelsen sammanträdde måndagen den 13 och gav ett utlåtande om utkastet till lagen som gäller valfriheten inom social- och hälsovården. Styrelsen godkände bemötandena som berör etapplandskapsplan 4 och beslutade att förslaget till landskapsplan för Östersundomområdet skickas på remiss. Därtill godkände styrelsen att arbetet med landskapsprogrammet för åren 2018–2021 inleds.

Nyaste artiklar

15.02.2017Framtidsgranskning ger planarbetet en riktning

Uutelan kanava, kuva Tuula Palaste-EerolaNylands förbund har utarbetat en framtidsgranskning som tidsmässigt tar sikte på år 2050, och som skapar grunden för det kommande Nylandsprogrammet och Nylandsplanen. I arbetet har man granskat framtidens utvecklingstrender och vilka fenomen som inverkar på utvecklingen.

Läs mera | 0 Kommentarer

15.02.2017Befolknings- och arbetsplatsprojektioner ger grund för landskapsplanen

Nuoret. Kuva Tuula Palaste
Nylands förbund har publicerat en utredning där man redogör för alternativa scenarier för Nylands regionalekonomi. Utifrån dem har man gjort upp befolknings- och arbetsplatsprojektioner på både kommun- och regionnivå som sträcker sig ända till år 2050. De olika projektionerna beskriver hur ekonomins, befolkningens och arbetsplatsernas tillväxt och tillväxthastighet kan förverkligas i regionerna i Nyland.

Läs mera | 0 Kommentarer