Nyhetsrummet i din tjänst

Nyhetsrummet betjänar dig som vill ha aktuell information om Nylands förbund och landskapet.

PuhekuplaI nyhetstjänsten hittar du våra officiella meddelanden och aktuella artiklar. Du får också ta del av andra nyheter om Nyland som lyfts fram i medierna.

Uutiskirje Prenumerera på vårt nyhetsbrev så hålls du uppdaterad om utvecklingen i landskapet.

KuvatDu kan ladda ner förbundets logotyp och landskapets vapen. Det finns också bilder på landskapsfullmäktiges- och styrelsens ordföranden samt förbundets ledning.

Senaste nyheter

27.04.2017Nylandsveckan den 7–12 maj bjuder på fint programutbud

Nylandsveckan, teemakuva 2017Nylandsveckan firas den 7–12 maj och även i år utlovas det en massa intressanta evenemang som är öppna för allmänheten. Veckan bjuder på sex dagar fyllda med aktiviteter och information. Veckans program finns på adressen www.uusimaaviikko.fi (på finska).

24.04.2017 13:56Landskapsstyrelsens beslut 24.4.2017

Hallitus 24.4.2017. Kuva Seija Elo

Landskapsstyrelsen samlades måndagen den 24 april och utsåg Finlandia-sångarna till årets mottagare av Nylandspriset. Styrelsen godkände förslaget till etapplandskapsplan 4 och gav ett utlåtande om lagutkastet som gäller regionutveckling och tillväxttjänster. Därtill beslutade styrelsen att inleda förhandlingar om att utse en temporär förvaltning för det nya landskapet och godkänna beslut om finansiering av ERUF-projekt.

Nyaste artiklar

12.04.2017Nylands förbunds utredning visar: Hur ser turismens framtid ut i Nyland?

SightseeingNylands förbund har publicerat en utredning om turismens regionstruktur 2050. I arbetet har man tagit fram en utvecklingsbild för turismens markanvändning och fastställt åtgärder med vilka de framtida målen ska nås.

15.02.2017Framtidsgranskning ger planarbetet en riktning

Uutelan kanava, kuva Tuula Palaste-EerolaNylands förbund har utarbetat en framtidsgranskning som tidsmässigt tar sikte på år 2050, och som skapar grunden för det kommande Nylandsprogrammet och Nylandsplanen. I arbetet har man granskat framtidens utvecklingstrender och vilka fenomen som inverkar på utvecklingen.