rss Meddelanden

Kandidater sökes till Nylandspriset – Årets tema är ”starka tillsammans”

01.03.2017

Yhdessä. Kuva Tuula Palaste
Nylands förbund ber nylänningarna komma med förslag på kandidater till Nylandspriset år 2017. Årets tema är ”starka tillsammans”. Priset ges till en person eller grupp som med sin innovativa verksamhet eller praxis har främjat samhörigheten och den sociala gemenskapen. Förslag tas emot fram till slutet av mars.

Som bäst är samhörigheten smidig samvaro tillsammans som resulterar i något nytt.

– Vi vill lyfta fram nya, orädda sätt att göra saker tillsammans och finna fördomsfria förfaringssätt som man kan dela med sig av åt andra, berättar sakkunnig Tarja Haili vid Nylands förbund.

Vem som helst kan föreslå en pristagare. Förslagsblanketten och urvalskriterierna finns på adressen uudenmaanliitto.fi/nylandspriset.

Landskapsstyrelsen väljer vinnaren

Nylandspriset kan ges till en privatperson eller till en grupp eller organisation bakom en bra idé eller en ny verksamhetsform. Tävlingsjuryn gallrar fram de främsta förslagen av vilka Nylands landskapsstyrelse utser en pristagare. Förutom ett hedersomnämnande får vinnaren även en penningbelöning på 2 000 euro som stöd för sin verksamhet.

Pristagaren offentliggörs under Nylandsveckan som firas med många olika evenemang den 7–12 maj.

Utmärkelsen har tilldelats sedan 1982. I fjol tog Lappträsk Kulturförening LaKu rf hem Nylandspriset för sitt förtjänstfulla arbete med att kombinera familj och arbete.

Ytterligare upplysningar:

Sakkunnig Tarja Haili, tfn 040 774 1718