rss Artikkelit

16.3.2016

EU-rahoitusinfossa innostunutta pöhinää

Yleisoa_infossaLähes sata EU-rahoituksesta kiinnostunutta kuulijaa kokoontui Uudenmaan liiton EU-palvelun järjestämään rahoitusinfoon Helsingin Länsi-Pasilaan 15. maaliskuuta. Tiivis kolmetuntinen tarjosi tietoa uusmaalaisille hankevalmistelijoille tärkeiden ohjelmien nykytilanteesta, Uudenmaan menestyksestä jo järjestetyissä hauissa sekä Älykkään erikoistumisen hankekokonaisuuden käynnistymisestä.

Ohjelmista esittelyssä olivat Itämeri-ohjelma Baltic Sea Region, valtioiden rajat ylittävän yhteistyön ohjelma Kaakkois-Suomi–Venäjä CBC, alueiden yhteistyötä tukeva Interreg Europe sekä erillisohjelmista Kansalaisten Eurooppa, Luova Eurooppa, Erasmus+ ja Life. Venäjän ohjelmaa lukuun ottamatta haut ovat jo hyvässä vauhdissa. Myös Kaakkois-Suomen ja Venäjän ohjelma, jossa Uusimaa on mukana rajoittuvana alueena, käynnistynee syksyllä.

Hankevalmistelun konkarit paneelissa

Hankevalmistelijoiden paneeliin olisi riittänyt puheenaiheita kosolti enemmän kuin mukaan mahtui. Panelistit Sakari Saarinen, Aino Sederholm, Aija Saari ja Harri Haapaniemi ovat kaikki kovia tekijöitä EU-rahoituksen hakijoina, ja yleisö saikin kuulla niin onnistumisista kuin kommelluksistakin. Päällimmäiseksi jäi tuntu, että kova työ kannattaa ja hyödyt ovat lopulta huomattavat.

– Hakemuksen valmistelu vie noin puoli vuotta ja vaatii aktiivista tiimityöskentelyä. Vaikka ykköspartnerilla on tärkeä rooli ideoiden synnyttämisessä ja verkostojen kutomisessa, pitää lähtökohtana aina olla kumppaneiden yhteinen idea. Vain silloin sitoutuminen onnistuu ja voi syntyä jotakin uutta ja arvokasta. Varasuunnitelma kannattaa kuitenkin olla hihassa haun sulkeutumisen alla, sillä yllätyksiä sattuu, panelistit vinkkasivat.

Paneelin osallistujat kannustivat hakijoita luottamaan omiin kykyihinsä. Ja tarvittaessa apua kannattaa kysyä viranomaisten neuvontapalveluista, kuten Cimosta tai Uudenmaan liiton EU-palvelusta.

Uudenmaan liitosta apua hakurumbaan

Uudenmaan liiton Kristiina Heiniemi-Pulkkinen kertoi, että liiton EU-palvelu auttaa esimerkiksi sopivan rahoitusinstrumentin valinnassa ja antaa konkreettisia neuvoja hakemusten valmisteluun. Kauden edetessä seurataan myös tarkasti mihin hakupainotuksiin rahaa on ohjelmissa jo myönnetty ja mihin sitä on vielä haettavissa.

– Meidän asiantuntijoillamme on hyvä näppituntuma nimenomaan uusmaalaisille soveltuvista ohjelmista. Apua on tarjolla ihan käytännön asioissa, voimme esimerkiksi lukea ja kommentoida hakemusluonnoksia, rahoitamme hankevalmistelua ja järjestämme tämän kaltaisia infotilaisuuksia. Jos tarvitsette tukikirjeitä, niin maakunnan liitto on juuri oikea organisaatio sellaisen kirjoittamaan, Heiniemi-Pulkkinen sanoi.

Helsinki EU Officen uutena päällikkönä Brysselissä aloittanut Krista Taipale kannusti hakijoita myös sinnikkyyteen. Jos ensimmäisellä kerralla ei tärppää, niin kannattaa ottaa opiksi ja yrittää uudelleen, hän sanoi. Hän rohkaisi hakijoita olemaan yhteydessä toimiston väkeen pienellä kynnyksellä.

– Ottakaa yhteyttä, liian pientä asiaa ei olekaan, hän painotti. Erityisesti EU:n erillisohjelmat ovat toimistomme ydinosaamista ja Brysselissä meillä on luotaamisen eturivin paikat, Taipale sanoi. Hyödyntäkää myös kokoustilojamme jos teillä on hankeneuvotteluja Brysselissä, hän muistutti.

Aineistot netissä

Kaikki rahoitusinfon materiaalit on koottu Uudenmaan liiton verkkosivuille. Sieltä voi vielä käydä kertaamassa vaikkapa rahoitusohjelmien aikatauluja ja linkkejä verkon tietolähteille.

Kristiina Heiniemi-Pulkkinen päätti infon toivottamalla hakijoille onnea EU-hankemaailmassa.

– Ollaan yhteyksissä!

> Tutustu rahoitusinfon aineistoihin