rss Artikkelit

11.4.2016

Helpot ja innostavat digipalvelut tekevät fiksun kansalaisen

Nuoret. Kuva Tuula PalasteUudellamaalla käynnistyi alkuvuodesta hanke, joka kokoaa yhteen digipalveluiden parissa työskenteleviä korkeakouluja, järjestöjä ja tuottajia. Hanke selvittää kansalaisten tarpeita käyttää erilaisia digitaalisia palveluita, ja kehittää niitä varten uusia malleja. Alasta rakennetaan Uudellemaalle kansainvälistä tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kärkeä.

Avoimen tiedon määrä sekä mahdollisuudet hyödyntää sitä kehittyvät nyt kovaa vauhtia. Tutkijoiden, kehittäjien, organisaatioiden ja yhteisöjen saatavilla on valtava määrä tietoa, joka voi liittyä esimerkiksi ihmisten liikkumiseen, liikenteeseen, ympäristöön, palveluiden käyttöön tai vaikkapa ravintoon.

lainausmerkki vihrea

Suuri määrä dataa vaatii pureskelua. Tarvitaan monen eri alan osaajia tutkimaan yhdessä kansalaisten kanssa, millaiset ratkaisut ja palvelumallit heitä eniten hyödyttävät. Yhteistyötä rakennetaan paitsi Uudenmaan sisällä, myös kansainvälisten osaajien kanssa.

Digisti Fiksu kerää tietoa ja yhdistää osaajia

Uudellamaalla alan yhteistyötä vie eteenpäin kolmen ammattikorkeakoulun eli Haaga-Helian, Laurean ja Metropolian hanke Digisti Fiksu. Siinä luodaan verkosto, joka selvittää digitaalisen kansalaisuuden mahdollisuuksia ja kehittää niiden ympärille kansainvälisiä hankkeita.

Erilaiset kansalaisryhmät kuten nuoret, ikäihmiset ja maahanmuuttajat pääsevät kertomaan, millaisia kokemuksia, tarpeita ja odotuksia heillä on digitaalisista palveluista. Tavoitteena on paitsi kerätä tietoa, myös saada ihmiset mukaan suunnitteluun ja testaukseen.

– Hyvä digitaalinen palvelu on helppokäyttöinen, tavoitettava ja innostava. Haluamme, että kaikki kansalaiset lapsista ikäihmisiin hyödyntävät pian sujuvasti sähköisiä palveluita – ja ovat siis digisti fiksuja, kiteyttää hankkeessa mukana oleva Minttu Räty Laureasta.

lainausmerkki vihrea
Haluamme tuoda yhteen erityisesti digitaalisten kansalaispalveluiden kehittäjät sekä tahot, jotka työskentelevät nuorten, maahanmuuttajien ja seniorikansalaisten kanssa

Uudellamaalla on valmiiksi loistavat mahdollisuudet yhteistyölle.Digitaalisia palveluja kehitetään jo nyt niin korkeakouluissa, start up -yrityksissä kuin lukuisissa projekteissakin.

– Me haluamme tuoda yhteen erityisesti digitaalisten kansalaispalveluiden kehittäjät sekä tahot, jotka työskentelevät nuorten, maahanmuuttajien ja seniorikansalaisten kanssa, kertoo hankkeessa mukana oleva Sami Huohvanainen Metropoliasta.

Yksi viidestä älykkään erikoistumisen kärjestä

Fiksu kansalainen on yksi viidestä vahvuusalueesta, joihin Uusimaa seuraavina vuosina erikoistuu. Muiden Euroopan alueiden tavoin metropolimaakunta profiloi ja markkinoi oman tutkimus- ja innovaatiotyönsä kärkiä.

Viisi kärkeä on määritelty Uudenmaan älykkään erikoistumisen strategiassa. Sen avulla halutaan tuplata alueen innovaatiokyvystä saatavat tulokset ja luoda yhteistyötä muiden Euroopan älykkäiden alueiden kanssa. Kukin kärki muodostaa sateenvarjon, jonka alla alan toimijat, osaaminen ja hankkeet työskentelevät.

Lisätietoja:

Digisti Fiksu -hanke:

Minttu Räty, Laurea,

Tutustu Uudenmaan älykkään erikoistumisen kärkiin:

> Kaupunkien cleantech
> Terveys ja hyvinvointi