rss Artikkelit

19.2.2016

Helsinki EU Officen päällikkö Krista Taipale: ”Tulin voittajatiimiin”

Krista Taipale 1, kuva Milla AaltoYhteiskuntatieteiden maisteri Krista Taipale aloitti Helsinki EU Officen uutena päällikkönä Brysselissä vuoden alussa. Jo lyhyen perehtymisen jälkeen Kristalle valkeni, että luvassa on huikeita yhteisiä onnistumisia toimiston taustaorganisaatioiden kanssa.

– Sillä ei ole niin suurta merkitystä, kuka maalin lopulta tekee, kunhan rakennamme yhdessä parhaat peli- ja maalipaikat ja yhteispeli sujuu, Krista kuvailee tuntemuksiaan. Olen vakuuttunut, että osaamista löytyy molemmista päistä, niin Brysselin toimistosta kuin sen omistajaorganisaatioista Etelä-Suomessa, hän sanoo.

Alun perin helsinkiläisellä Kristalla on takanaan lähes neljäntoista vuoden työrupeama samankaltaisissa tehtävissä Turun ja Varsinais-Suomen Eurooppa-toimistossa. Työssä on kertynyt vankka osaaminen EU-politiikan eri osa-alueilta, EU-rahoitusohjelmien hyödyntämisestä, viestinnästä sekä edunvalvonta- ja lainsäädäntötyöstä.

– Tämä on minulle mieluisa ja tuttu pelikenttä, jossa verkostot, rahoitusohjelmat ja päätöksentekojärjestelmät ovat jo entuudestaan tuttuja.

EU-tiedon näköalapaikalla

Krista kertoo, että yksi Helsinki EU Officen ydintehtävistä on koota ja tuottaa ennakoivaa EU-tietoa, joka tuo sen taustatahoille huomattavaa lisäarvoa. Toimisto luotaa paikan päällä mitä EU-toimintaympäristössä tapahtuu ja reagoi tarpeen mukaan. Hän painottaa, että kaikki toimiston toiminta sidotaan tiukasti omistajatahojen strategisiin tavoitteisiin. Itse Krista kokee olevansa vahvimmillaan EU-rahoitusohjelmien ja EU-vaikuttamisen asiantuntijana.

– Pääsemme nyt yhdessä Uudenmaan liiton EU-palvelun kanssa hyödyntämään rahoitusohjelmia toden teolla. Päällekkäiseen työhön emme aio sortua, vaan täydennämme toistemme osaamista uusmaalaisten rahoituksenhakijoiden eduksi, Krista sanoo.

Brysselin toimistossa aloitti samanaikaisesti Kristan kanssa EU-erityisasiantuntija Saara Harjula. Saara tuli Suomen pysyvästä edustustosta, jossa hän on perehtynyt erityisesti korkeakoulu-, kilpailukyky-, tutkimus- ja yrittäjyysteemoihin.

Toimiston pitkäaikaisena EU-erityisasiantuntijana jatkaa Sarika Vij, jonka vastuualueita ovat terveys, ympäristö, kiertotalous ja ilmastonmuutos. Lisäksi toimisto työllistää kaksi puolivuosittain vaihtuvaa harjoittelijaa.

Helsinki EU Officen omistavat Uudenmaan, Hämeen, Kymenlaakson ja Päijät-Hämeen liitot sekä Helsingin kaupunki, Helsingin yliopisto, Aalto-yliopisto, Hanken sekä Metropolia- ja Laurea-ammattikorkeakoulut. Hallinnollisesti toimisto on osa Uudenmaan liittoa.

Ota yhteyttä, EU-toimiston tiimi on palveluksessasi!

Yhteystiedot:

Krista Taipale, Head of Office, puh +32 498 126 000, krista.taipale@helsinki.eu