rss Artikkelit

21.3.2016

Hyvä kaupunkiarki rakentuu alhaalta ylöspäin

kaupunkiarki. Kuva Tuula PalasteKaupungistumisen haasteet ovat miljardien eurojen mahdollisuus. Vuoden alusta käynnistyi kaksi hanketta, joissa keksitään ratkaisuja toimivaan arkeen ja kaupunkilaisten hyvinvointiin. Samalla alasta rakennetaan Uudellemaalle kansainvälisen tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kärkeä.

Hyvinvoivassa kaupungissa arki on toimivaa ja tehokasta. Elämä koetaan miellyttäväksi, palveluita on helppo käyttää ja arki sujuu.

Tätä kohti päästään yhdistämällä kaupunkikehittäminen, uudet teknologiat, palvelumuotoilu ja eri alojen osaajat. Niiden avulla rakennetaan yhteistyötä alhaalta ylöspäin, ihmislähtöisesti ja paikallisten olosuhteiden ehdoilla. Uudellamaalla työtä vievät eteenpäin Urban Mill sekä Helsingin kaupunkiosayhdistykset Helka ry.

Palveluja, tuotteita ja ratkaisuja

Urban Millin hanke UUSAIKA kokoaa yhteen toimijat, joita kiinnostaa kaupunkielämän ongelmien ratkaiseminen sekä Suomessa että globaalisti. Ongelmiin pureudutaan oikealla osaajajoukolla, ja niitä helpottamaan luodaan uusia ratkaisuja, tuotteita tai palveluita.

lainausmerkki vihrea

Urban Mill -yhteistyössä opimme kaikki, miten toimivaa arkea rakennetaan.

Toiminta on avointa kaikille kiinnostuneille. Sen sydämenä on Espoon Otaniemessä sijaitseva Urban Mill -yhteisö, palvelu ja tila. Kolmen toimintavuoden aikana se on hionut kuntoon työkalut ja osaajaverkostot, joita tarjotaan yhteisöjen, yritysten, organisaatioiden ja kansalaisten avuksi. UUSAIKA -hankkeessa Urban Millin toimintaa laajennetaan niin, että mahdollisimman moni uusmaalainen pääsee hyödyntämään sen avointa kehittämisfilosofiaa.

– Järjestämme eri puolilla maakuntaa tapahtumia ja työpajoja, tuemme yhteistyötä, vauhditamme kokeiluja ja viemme ideoita hankkeiksi. Yhteistyön kautta opimme kaikki, miten toimivaa arkea rakennetaan, kuvailevat hankkeesta vastaavat Kari Mikkelä ja Lars Miikki Urban Millistä.

Esimakua yhteisestä kehitystyöstä voi saada jo Uusimaa-viikolla 13.5., kun hanke järjestää Uusimaa innovoi-tapahtuman.

Kaupunginosista paikallisia kehittäjiä

Helsingin kaupunginosayhdistysten eli Helka ry:n hanke suuntaa katseensa paikalliseen, ruohonjuuritason kehittämistyöhön. KEVEIN- hankkeessa kolmesta kekseliäästä kaupunginosasta sparrataan innovaatioalustoja, jotka ratkaisevat paikallisia ongelmia asukkaiden lähtökohdista käsin.

lainausmerkki vihreaIhmiset haluavat taas vaikuttaa ja tehdä itse sen sijaan, että odotettaisiin valmiita ratkaisuja. Intoa, osaamista ja ideoita riittää vaikka muille jakaa!

Kaupunginosista halutaan luoda edistyksellisiä, arjen hyvinvointia tuottavia ympäristöjä, joissa keksitään nokkelia ratkaisuja, toimintamalleja ja hankeideoita. Ehdolla olleista kaupunginosista valittiin mukaan kolme: Herttoniemenranta, Maunula ja Siltamäki-Suutarila-Töyrynummi.

– Ihmiset haluavat taas vaikuttaa ja tehdä itse sen sijaan, että odotettaisiin valmiita ratkaisuja. Intoa, osaamista ja ideoita riittää vaikka muille jakaa! Vaikka lähtökohta on paikallinen, löydämme varmasti toimintamalleja, joita voi hyödyntää laajemminkin, kertoo KEVEIN-hankkeen projektipäällikkö Christian Sannemann.

Yksi viidestä älykkään erikoistumisen kärjestä

Arjen hyvinvointikaupunki on yksi viidestä vahvuusalueesta, joihin Uusimaa seuraavina vuosina erikoistuu. Muiden Euroopan alueiden tavoin metropolimaakunta profiloi ja markkinoi oman tutkimus- ja innovaatiotyönsä kärkiä.

Viisi kärkeä on määritelty Uudenmaan älykkään erikoistumisen strategiassa. Sen avulla halutaan tuplata alueen innovaatiokyvystä saatavat tulokset ja luoda yhteistyötä muiden Euroopan älykkäiden alueiden kanssa. Kukin kärki muodostaa sateenvarjon, jonka alla alan toimijat, osaaminen ja hankkeet työskentelevät. Arjen hyvinvointikaupunki -kärkeä koordinoi Uudenmaan liitossa Maija Merikanto yhteistyössä Urban Millin ja Helka ry:n hankkeiden kanssa.

Lisätietoja:

UUSAIKA-hanke:
Kari Mikkelä, puh. 050 500 4048
> Hankkeen verkkosivu
#uusaika

KEVEIN-hanke
Christian Sannemann, puh. 040 521 3335
> Hankkeen verkkosivu
#kevein

Tutustu Uudenmaan älykkään erikoistumisen kärkiin:

> Kaupunkien cleantech
> Terveys ja hyvinvointi