rss Artikkelit

24.11.2016

Tallinna-tunnelin selvitystyö etenee

FinEstLink-avajaiset2Helsingin ja Tallinnan välisten liikenneyhteyksien kehittämiseen tähtäävien FinEst Link- ja FinEst Smart Mobility -hankkeiden avajaisseminaari pidettiin 21.11.2016 Marina Congress Centerissä. Avajaisiin osallistui yli sata hankkeen yhteistyökumppania Suomesta ja Virosta.

Uudenmaan liiton vetämä suomalais-virolainen FinEst Link -hanke selvittää kaupunkien välisen kiinteän yhteyden – eli rautatietunnelin – toteutettavuutta.

– Elokuussa käynnistynyt FinEst Link -projekti on nyt hyvässä vauhdissa. Toteutettavuusselvityksen konsulttitöiden kilpailutus on juuri nyt meneillään, ja ensi keväänä saadaan ensimmäisiä tuloksia, sanoo projektin vetäjä Malla Paajanen Uudenmaan liitosta.

Seminaarin avannut Helsingin kaupunginjohtaja Jussi Pajunen korosti, että pitkään haaveissa ollut Helsingin ja Tallinnan välinen kiinteä yhteys hyödyttää myös muita eteläsuomalaisia kaupunkeja ja koko Suomea.

FinEstLink-avajaiset

Viron talous- ja liikenneministeriön varakansleri Ahti Kuningas muistutti, että yhteistyöllä ja paremmilla liikkumismahdollisuuksilla Helsinki ja Tallinna muodostavat kansainvälisesti vetovoimaisen kokonaisuuden.

Tunnelihankkeen projektijohtaja Kari Ruohonen totesi, että kyse ei ole vain tunnelin rakentamisesta, vaan koko liikennejärjestelmän ja sujuvan liikkumisen suunnittelusta.

Tunneliyhteyden realistisuuden ja toteutettavuuden selvittämiseksi tutkitaan muun muassa tunnelin linjausta, turvallisuuskysymyksiä ja rakennuskustannuksia. Ennusteet liikennemääristä ja sosioekonomisista tekijöistä ovat erityisesti huomion kohteena. Työssä kartoitetaan myös kokemuksia muista vastaavista hankkeista maailmalta.

FinEst Link -hankkeen rinnalla toimiva FinEst Smart Mobility -hanke parantaa nykyisen lauttaliikenteen sujuvuutta erityisesti Tallinnan satamassa ja Helsingin Länsisatamassa. Hankkeessa suunnitellaan fiksun liikkumisen työkaluja asiakaskokemuksen ja liikenteen sujuvuuden parantamiseksi.

Suhteiden ylläpitoa ja talouskasvun vauhdittamista

Iltapäivän paneelikeskustelussa yliopistotutkija Kristi Grišakov huomautti, että Viron ja Suomen suhteilla on pitkä historia, eikä yhteistyön kehittämistä tarvitse nytkään odotella tunnelin valmistumiseen asti.

– Hyvät yhteydet tarkoittavat muutakin kuin pelkkää infrastruktuuria, Grišakov totesi viitaten tiedon ja ideoiden liikkuvuuteen. Toisaalta kaupunkien samankaltaistuminen saattaa vähentää liikkumisen tarvetta.

Paneelissa mukana ollut Peter Vesterbacka toi esille Helsinki–Tallinna-yhteyden myönteiset vaikutukset talouden kasvulle, startup-yrityksille ja alueen saamalle globaalille huomiolle.

–Toisaalla rakennetaan muureja, mutta me haluamme yhdistää ihmisiä tunnelin avulla, Vesterbacka kuvaili tunnelin laajempaa yhteiskunnallista vaikutusta.

Malla Paajanen, johtava asiantuntija, 050 366 7391
Kari Ruohonen