rss Artikkelit

30.3.2016

Terveys- ja hyvinvointialan yhteistyö etenee harppauksin

Askeleet. Kuva Tuula PalasteVuodenvaihteessa käynnistyi kaksi hanketta, jotka kokoavat terveys- ja hyvinvointialan osaajia yhteistyöhön Uudellamaalla. Alasta rakennetaan nyt kansainvälisen tason tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kärkeä, jossa yhdistyvät uusin tavoin lääketiede, bio- ja terveysteknologia sekä hoitoprosessien osaaminen.

Alan osaajat etsivät yhdessä tapoja, joilla parantaa etenkin ennakoivaa terveydenhuoltoa ja ihmisten hyvinvointia. Uusia teknologioiden avulla kehitetään helppokäyttöisiä terveydenhuollon, hyvinvoinnin ja omahoidon palveluja. Uudellamaalla yhteistyötä vievät eteenpäin Laurea-ammattikorkeakoulun ja HealthSPA ry:n hankkeet.

Pitkäjänteistä, yhteistä kehittämistyötä

Laurean Yhdessä terveempi Uusimaa -hankkeessa parannetaan alueen terveys- ja hyvinvointialan kilpailukykyä. Alan toimijoista luodaan verkosto, joka kehittää terveydenhuollon ja hyvinvoinnin ratkaisuja pitkäjänteisellä yhteistyöllä, ja vie tuloksia myös globaaleille markkinoille. Tarkoitus on yhdistää etenkin tahoja, joita kiinnostaa omahoito ja hyvinvoinnin edistäminen kotona.

lainausmerkki vihreaTarkoitus on yhdistää etenkin tahoja, joita kiinnostaa omahoito ja hyvinvoinnin edistäminen kotona.

– Suunnittelemme uusmaalaisten käyttäjien poolia, josta palvelujen kehittäjät löytäisivät helposti osallistujia ja testaajia. Tärkeitä yhteistyötahoja ovat terveys- ja hyvinvointipalveluiden ja teknologioiden tarjoajat ja kehittäjät, tutkimuslaitokset, korkeakoulut ja järjestöt, mutta myös palveluiden käyttäjät eli ihan tavalliset ihmiset, kertoo hankkeen projektipäällikkö Anne Äyväri Laureasta.

Opiskelijat ja yrittäjät innovoivat yhdessä

Samalla kun Laurean hanke luo osaajaverkostoa pitkäjänteiseen kehittämistyöhön, HealthSPA ry:n hanke yhyttää yhteen alueen korkeakouluja, startupeja, yrityksiä ja terveydenhuollon toimijoita. Toimintamalli hakee uusia keinoja, joilla eri osapuolet voivat yhdessä selättää terveydenhuoltoon liittyviä haasteita. Lisäksi helpotetaan uusien innovaatioiden syntyä, kehittämistä ja testausta sekä alan rekrytointeja ja yhteistyötä.

lainausmerkki vihreaToimintamalli hakee uusia keinoja, joilla eri osapuolet voivat yhdessä selättää terveydenhuoltoon liittyviä haasteita.

Hanna Vartia HealthSPA:sta kannustaa kaikkia alan toimijoita yhteistyöhön korkeakoulujen, startupien sekä muiden yritysten kanssa:

– Digitalisaatio luo valtavat mahdollisuudet kehittää terveydenhuollon palveluita ja parantaa ihmisten hyvinvointia. Se onnistuu parhaiten tekemällä yhteistyötä erikokoisten ja taustaisten toimijoiden välillä.

Yksi viidestä älykkään erikoistumisen kärjestä

Terveys ja hyvinvointi on yksi viidestä vahvuusalueesta, joihin Uusimaa seuraavina vuosina erikoistuu. Muiden Euroopan alueiden tavoin metropolimaakunta profiloi ja markkinoi oman tutkimus- ja innovaatiotyönsä kärkiä.

Viisi kärkeä on määritelty Uudenmaan älykkään erikoistumisen strategissa. Sen avulla halutaan tuplata alueen innovaatiokyvystä saatavat tulokset ja luoda yhteistyötä muiden Euroopan älykkäiden alueiden kanssa. Kukin kärki muodostaa sateenvarjon, jonka alla alan toimijat, osaaminen ja hankkeet työskentelevät.

Lisätietoja:

Yhdessä terveempi Uusimaa-hanke:
Anne Äyväri, puh. 040 759 2643
> Hankkeen verkkosivu

HealthSPA-hanke
Bogdana Gamburg, puh. 045 269 4644
> Hankkeen verkkosivu

Tutustu Uudenmaan älykkään erikoistumisen kärkiin:

> Kaupunkien cleantech
> Terveys ja hyvinvointi