rss Artikkelit

19.2.2016

Uusimaalaiset hankkeet huippuvedossa EU:n Horisontti 2020 -ohjelmassa

Rahoitus2Uusimaa on kahminut lähes kolme neljännestä Suomeen tähän mennessä varmistuneesta EU:n tutkimuksen ja innovoinnin Horisontti 2020 -rahoituksesta. Uusmaalaisten hankkeiden potti vuoden 2014 alussa käynnistyneestä ohjelmasta on 145 miljoonaa euroa.  Kaikkien suomalaishankkeiden yhteenlaskettu rahoitus on 200 miljoonaa euroa.

Ohjelman teemoja ovat muun muassa terveys, puhdas energia, älykäs liikenne, elintarviketurva, ilmastonmuutoksen ehkäisy ja kansalaisten turvallisuus. Euroopan haasteisiin etsitään ratkaisuja erilaisten toimijoiden yhteishankkeilla.

Uudeltamaalta virinneet Horisontti-hakemukset ovat olleet suomalaisessa vertailussa huippua. Uusmaalaisten osuus hakeneista on ollut noin 56 %, sen sijaan rahoituksen varmistaneissa on 73 % Uudenmaan hankkeita. Erityisesti ICT-hankkeet ovat pärjänneet hyvin.

– Kilpailu Horisontti-hauissa on kiristynyt ja vain läpeensä erinomaiset hakemukset saavat rahoituksen. Voimme olla ylpeitä, sillä Uusimaa on menestynyt hienosti kaikilla mittareilla, myös suhteutettuna alueen väestömäärään ja bruttokansantuotteeseen, muistuttaa EU-erityisasiantuntija Kaisa Ainala Uudenmaan liiton EU-palvelusta.

Tiedot käyvät ilmi Tekesin kokoamasta raportista Suomi EU:n Horisontti 2020 -ohjelmassa. Sen tilastot kattavat rahoituksen vuoden 2014 alusta lokakuun 2015 loppuun asti.

Horisontti rahoittaa teknologian läpimurtoja

Horisontti 2020 on unionin kaikkien aikojen suurin tieteen ja teknologian läpimurtoja rahoittava ja kaupallistamista tukeva ohjelma. Sen budjetti on 80 miljardia euroa vuosina 2014–2020. Tavoitteena on saada hyvät ideat nopeasti markkinoille hyödyttämään Euroopan työllisyyttä ja kilpailukykyä sekä kansalaisten hyvinvointia ja elämänlaatua.

Suomalaiset kipuavat rahoitustilastossa kuudenneksi, kun saadut tukieurot suhteutetaan maiden asukasmääriin. Rahoituksen hakijoina on lähinnä tutkimuslaitoksia, korkeakouluja ja yrityksiä.

Tutkimuslaitoksista Suomen ylivoimainen ykkönen on Teknologian tutkimuskeskus VTT, joka on vajaan kahden vuoden aikana varmistanut 34 miljoonan euron rahoituksen yhteensä 70 hankkeelle. Korkeakouluista eniten rahoitusta ovat saaneet Helsingin yliopisto ja Aalto-yliopisto, molemmat noin 17 miljoonaa euroa. Suomalaisyrityksistä tähän mennessä suurimman, 9 miljoonan euron rahoituspotin on napannut aaltovoimaa kehittävä espoolaisyritys Wello.

EU-palvelusta tehoa hankehakuun

Horisontti 2020 on erittäin laaja ohjelma ja siinä on huikeita mahdollisuuksia. Ohjelmaan perehtyminen on haaste varsinkin ensimmäistä kertaa hakuun osallistuvalle. Uusmaalaisille hakijoille on kuitenkin tarjolla apua. Uudenmaan liitossa toimiva EU-palvelu neuvoo ja etsii sopivia hankekumppaneita.

– Tähtäämme nimenomaan Horisontin kaltaisten ohjelmien hyödyntämiseen. Uusmaalaiset ovat jo onnistuneet kotiuttamaan Suomeen valtavan määrä rahoitusta, mutta kannustaisin vielä uusia toimijoita tarttumaan tilaisuuteen. Itse toivoisin erityisesti, että kuntasektori rohkaistuisi mukaan hakuihin, sanoo Ainala.

Myös Uudenmaan liiton ylläpitämä, Brysselissä sijaitseva Helsinki EU Office tukee hakemusten valmistelijoita. Hankkeet edellyttävät yleensä useamman eurooppalaisen kumppanin yhteistyötä ja eritysesti tässä Helsinki EU Officen laajat kontaktit ovat hyödyksi.

Lisäksi Uudenmaan liitto rahoittaa maakunnan kehittämisrahalla alueelle merkittävien, innovatiivisten hankeideoiden työstämistä toimiviksi hakemuksiksi.

Lisätietoja:

EU-erityisasiantuntija Kaisa Ainala, puh. 040 351 3544

> Tekesin raportti "Suomi EU:n Horisontti 2020 -ohjelmassa"

> Horisontti 2020 -sivusto

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi