rss Artikkelit

7.3.2017

Yliopistojen näkemykset tulevaisuudesta vahvasti esillä Brysselissä

Yliopistot Suomi 100 -seminaariSuomalainen tutkimus- ja innovaatio-osaaminen sekä Euroopan koulutuksen tulevaisuus kokosivat alan huiput korkean tason tapahtumaan Suomen pysyvään EU-edustustoon Brysseliin helmikuun lopulla. "Open, excellent and attractive research, innovation and education – The Finnish model" -seminaarin 90 kutsuvieraan joukossa oli hieno edustus suomalaisten yliopistojen akateemisia avainhenkilöitä sekä EU-instituutioiden toimijoita.

Euroopan komission varapuheenjohtaja Jyrki Katainen muistutti puheessaan, että koulutuksen ja tutkimuksen merkitys on ollut keskeinen tekijä Suomen kehitykselle koko sen 100-vuotisen itsenäisyyden ajan.

– Koulutus on yksi tärkeimmistä tekijöistä yhteiskuntien kehitykselle, kun valmistaudumme kohtaamaan tulevaisuuden haasteet ja mahdollisuudet entistä epävarmempien näkymien kynnyksellä, Katainen totesi kansainväliselle kuulijakunnalle.

Helsingin yliopiston rehtori Jukka Kola nosti omassa puheenvuorossaan esiin sitoutumisen ja avoimuuden merkityksen tieteelliselle tutkimukselle.

– Vaikuttavuus syntyy sitoutumisesta tieteeseen ja avoimuuteen, kuten Helsingin yliopiston omat esimerkit osoittavat. Markku Kulmala on tänä päivänä maailman siteeratuin ilmakehätutkijamme ja Linus Torvalds puolestaan tunnetuin tietojenkäsittelytieteen alalla toimivista suomalaisista maailmalla, Kola muistutti.

Yliopistojen niin sanotusta kolmannesta tehtävästä eli ympäröivän yhteiskunnan palvelemisesta puhunut Aalto-yliopiston rehtori Tuula Teeri kiteytti hienosti näkemyksensä tulevaisuuden innovaatioista ja kasvusta: ”Investoiminen ihmisiin on tärkeää, sillä yliopistojemme opiskelijat ovat huomisen innovaattoreita”.

Helsinki EU Officen korkeakoulusopimuskumppanit – Helsingin yliopisto, Aalto yliopisto ja Hanken Svenska handelshögskolan – olivat hyvin esillä vierailun aikana. Suomalaista koulutusta tehtiin tunnetuiksi myös rehtoreiden ja korkean tason EU-instituutioiden päättäjien välisissä edunvalvontatapaamisissa.

Suomalaisrehtorit, joiden yhteinen vierailu Brysselissä oli ensimmäinen laatuaan, tapasivat Jyrki Kataisen lisäksi suomalaiset Euroopan parlamentin jäsenet, EUA:n pääsihteerin Lesley Wilsonin sekä Euroopan komission tutkimus- ja innovaatiopääosaston pääjohtajan Robert-Jan Smitsin.

Keskusteluissa painotettiin avoimen, huippulaatuisen ja houkuttelevan tutkimus- ja koulutusympäristön merkitystä ja korostettiin Suomen vahvuuksia modernin, vaikuttavuutta tukevan koulutusjärjestelmän kehittämisessä.

Seminaarin järjestelyistä vastasivat Helsinki EU Office, Suomen yliopistot UNIFI ry sekä Brysselin muut aluetoimistot. Tapahtuma järjestettiin osana Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa ja sen suojelijana toimi Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Lisätietoja:

EU-eritysasiantuntija Saara Harjula, Helsinki EU Office,