rss Tiedotteet

6Aika-haku avattu: energiatehokkuus ja kaupunkien älykkäät ratkaisut teemoina

1.9.2016

Pasilan asema, kuva Tuula Palaste
Kestävän kaupunkikehittämisen 6Aika-strategian EAKR-hankehaku käynnistyi 1. syyskuuta. Tavoitteena on synnyttää uutta osaamista, joka liittyy kiertotalouteen, resurssiviisauteen sekä älykkään kaupungin ratkaisuihin.

Rahoitusta on tarjolla hankkeille Suomen kuuden suurimman kaupungin alueilla. Kaupungit ovat Helsinki, Espoo, Vantaa, Tampere, Turku ja Oulu. Rahoittava viranomainen on Uudenmaan liitto.

Hankehaku on kaksivaiheinen. Nyt käynnistyneessä ensimmäisessä vaiheessa hakijat voivat esittää luonnosmaisia hankeideoita. Kaikista ideoista on luvassa palautetta. Kuutoskaupungit valitsevat parhaat ideat toiseen vaiheeseen, jolloin valmistellaan varsinaiset hankehakemukset EURA-järjestelmää varten. Hakuaika päättyy 22. joulukuuta. Uudenmaan liitto tekee rahoituspäätökset kevään kuluessa.

Hankkeiden rahoitusta ohjaa kaupunkien yhteinen 6Aika-strategia sekä kansallinen Kestävää kasvua ja työtä -rakennerahasto-ohjelma. 6Aika-strategiassa on kolme painotusta: avoimet innovaatioalustat, avoin data ja rajapinnat sekä avoin osallisuus ja asiakkuus. Tällä hakukierroksella hankkeita voi kehitellä kaikista teemoista.

> Hakuilmoitus rakennerahastot.fi-palvelussa

Uudet ideat liiketoiminnaksi

Rahoitettavilla hankkeilla on tarkoitus edistää liiketoimintaa, joka perustuu energia- ja materiaalitehokkuuteen sekä uusiutuvaan energiaan. Digitaalisuutta ja avointa dataa toivotaan hyödynnettävän erityisesti älykkään kaupungin uusia ratkaisuja kehiteltäessä.

– Hankkeissa voidaan lähteä virittelemään uudenlaisia energia- ja materiaalipalveluita tai hyvinkin asukaslähtöisesti esimerkiksi liikkumiseen, asumiseen, terveyteen ja lähipalveluihin liittyviä palveluja, kertoo rakennerahastoasiantuntija Hanna Laaksonen Uudenmaan liitosta.

Hakuinfoista lisätietoa

Uudenmaan liitto ja kuutoskaupunkien yhteinen 6Aika-toimisto kertovat neljässä infotilaisuudessa tarkemmin hakuprosessista ja haun teemoista. Kolmetuntisia infoja on vielä jäljellä kaksi: 8.9. Tampereella ja 9.9. Espoossa.

> Tapahtumailmoitukset rakennerahastot.fi-palvelussa

Hakuinfojen materiaalit ovat jo nyt saatavilla rakennerahastojen materiaalipankissa.

> Materiaalipankki

Lisätietoja: