rss Tiedotteet

Uudenmaan sote-muutosjohtaja palkataan ripeällä aikataululla

24.10.2016

Outi Mäkelä, kuva Milla Aalto
Outi Mäkelän johdolla tänään kokoontunut Uudenmaan maakuntahallitus kehotti liiton toimistoa valmistelemaan pikaisena sote-muutosjohtajan palkkaamista. Sote- ja maakuntauudistuksen organisoinnin rakenteesta tehtiin päätös.

– Tiivis neuvottelutahti lokakuun alun käynnistämiskokouksen jälkeen on saanut rattaat pyörimään ja rakentanut luottamusta niin että pääsemme nyt etenemään ripeästi rekrytoinneissa. Kiireellisimmäksi näemme laajaa sote-kokonaisuutta luotsaavan muutosjohtajan palkkaamisen, kertoo Mäkelä.

Maakuntahallitus pitää ylimääräisen kokouksen 7. marraskuuta, sillä sote- ja maakuntauudistuksen lakipaketista annettavaa Uudenmaan liiton lausuntoa päätettiin vielä hioa. Tässä kokouksessa on jo tarvittaessa päätösvalmius myös muutosjohtajasta, Mäkelä sanoo. Maakuntahallituksella on lisäksi kokous marraskuun lopulla, jolloin päätös on tarkoitus viimeistään sinetöidä.

Muuhun kuin sote-uudistukseen keskittyvän muutosjohtajan palkkaamista valmistellaan jo samanaikaisesti ja rekrytointi hoidetaan heti perään. Muutosjohtajien työtä ohjaa laaja neuvottelukunta, poliittinen ohjausryhmä, virkamiesjohtoryhmä sekä Uudenmaan kuntajohtajat.

Muutosjohtajat organisoivat työn ja kokoavat mukaan asiantuntemuksen kunnista ja muualta alueelta.

– Pidämme Uudenmaan liitossa ensiarvoisen tärkeänä kuntien osallistumista muutostyöhön. Helsingin käynnistämä sote-yhteistyö on tarkoitus ensimmäisenä nivoa mukaan valmisteluun, kertoo maakuntajohtaja Ossi Savolainen.

> Esivalmistelun organisaatiokaavio

Lisätietoja: