rss Tiedotteet

Valinnanvapauden siirtymäaika riittävän pitkäksi Uudellamaalla

13.3.2017

Sairaalassa. Kuva AL
Sosiaali- ja terveydenhuollon valinnanvapauden laajentamiseen kaavailtu siirtymäaika on väkirikkaalla Uudellamaalla liian lyhyt, toteaa Uudenmaan liitto. Uudistuksen läpivienti vie 1,6 miljoonan asukkaan maakunnassa enemmän aikaa kuin muualla maassa. Liitto antoi tänään lausuntonsa valinnanvapautta koskevasta lakiluonnoksesta.

Uudenmaan liiton mukaan maakunnalle jää liian vähän aikaa julkisen palvelutuotannon sopeuttamiseen niin, että se pystyisi kilpailemaan yksityisen palvelutarjonnan kanssa.

– Maakunnan sote-keskusyhtiön terveydenhuollon henkilömäärä tullee olemaan noin 8 000 henkilöä. Sen kokoisen yhtiön perustaminen on kova urakka. Tarvitaan siirtymäaikaa, jonka puitteissa julkiset palvelut trimmataan niin, että ne palvelevat asiakkaita myös markkinatilanteessa, muistuttaa muutosjohtaja Markus Sovala.

Epäselvä tilanne voi jopa vaarantaa palvelujen jatkuvuuden ja potilasturvallisuuden, liitto toteaa lausunnossaan. Esimerkiksi potilastietojärjestelmiä ei voida käynnistää kiireellä ja keskeneräisinä.

Tervetullut uudistus, mutta vaikeasti hallittava

Valinnanvapaus on asiakkaan näkökulmasta tervetullut uudistus. Järjestelmästä uhkaa kuitenkin tulla monimutkainen ja vaikeasti hallittava, toteaa Uudenmaan liitto lausunnossaan.

Monituottajamallissa saattaa liiton mukaan vaarantua uudistuksen hyvä tavoite sote-palvelujen integroinnista. Asiakkaan palvelut olisikin tärkeää suunnitella laajempana kokonaisuutena, eikä ainoastaan terveydenhuollon näkökulmasta.

Maakunnan rooli järjestäjänä on liiton mielestä lakiluonnoksessa riittävän vahva. Toisaalta maakunnan mahdollisuus itsehallintonsa toteuttamiseen ei onnistu, jos todellista omistajaohjausta ei synny suhteessa palveluntuottajiin, lausunnossa todetaan.

Puutteena Uudenmaan liitto pitää sitä, että lakiluonnosta ei ole laadittu asiakkaan näkökulmasta, vaan se keskittyy hallinnollisten puitteiden rakentamiseen. Uudistukseen sisältyy myös taloudellisia riskejä, jotka saattavat johtaa kustannusten kasvuun, lausunnossa mainitaan.

Lisätietoja:

Lakimies Tero Suursalmi, puh. 050 569 3391