Haku
Sinisellä pohjalla vihertäviä kuvioita ja teksti EER Helsinki-Uusimaa, European Entrepreneurial Region 2021-2022.

EER-teemavuosi ja sen edistämiseen keskittyvä hanke luovat vihreää, digitaalista ja yrittäjämyönteistä Uuttamaata

Uusimaa on nimetty Euroopan yrittäjyysalueeksi (European Entrepreneurial Region, EER) 2021–2022. Uudenmaan liitto omistaa vuodelle 2022 painottuvan teemavuoden vihreän ja digitaalisen yrittäjyyden edistämiseen. Tätä varten on perustettu hanke Uudenmaan kestävän kasvun ja elinvoiman (AKKE) määrärahalla.

Vihreän ja digitaalisen yrittäjyyden tukeminen Uudellamaalla -hankkeessa varmistetaan teemavuoden menestyksekäs läpivienti ja nostetaan kiertotalousyrittäjyys keskiöön.

Verkostovoiman ja yhteistyön keinoin pyritään nopeuttamaan uusimaalaisten yritysten elpymistä ja luomaan taloudellista kasvua. Perimmäisenä tavoitteena on laajempi ajattelutavan muutos kohti vihreää ja digitaalista yrittäjyyttä.

Hankkeen toimenpiteillä

EER-vuosi toteutetaan yhteistyössä

Hankkeessa on koottu koordinaatioryhmä, joka kokoontuu parin kuukauden välein. Mukana on yli 20 eri tahoa. Ryhmä sitouttaa toimijat yhteisen viestinnän taakse tukemaan vihreää ja digitaalista yrittäjyyttä. Yhdessä sovitut viestit tehostavat näkyvyyttä ja vaikuttavuutta.

Teemavuosi toteutuu maakunnan toimijoiden järjestäminen tapahtumien ja monikanavaisten viestien myötä. Näissä yleisöjä innostetaan osallistumaan yrittäjyysvuoden toteuttamiseen ja perehtymään vihreän yrittäjyyden mahdollisuuksiin. Samalla rakentuu vahva sidosryhmien verkosto.

Teemavuoden ja hankkeen perustana ovat Uusimaa-ohjelma, Hiilineutraali Uusimaa -tiekartta, Uudenmaan selviytymissuunnitelma sekä Uudenmaan älykkään erikoistumisen strategia. Teemavuoden toteutus puolestaan tukee Uudenmaan liiton kärkitavoitteiden toteuttamista.

Lisätietoja Uudenmaan EER-hankkeesta ja yrittäjyysaluevuodesta:

Christine Chang

EU-erityisasiantuntija, EER-projektijohtaja

+358 44 353 3014

EER-vuoden kokonaiskoordinointi, EU-hankevalmistelu, EU-palvelun kansainvälinen viestintä

Simo Karetie

Projektipäällikkö