iEER – Kohti vihreää ja digitaalista elpymistä koronapandemiasta

Uudenmaan liitto oli vuosina 2016–2020 pääpartneri iEER-hankkeessa (Boosting innovative Entrepreneurial Ecosystem in Regions for Young Entrepreneurs), jonka tarkoituksena oli kehittää nuorille yrittäjille tarjottuja palveluita ja parantaa eri toimijoiden välistä yhteistyötä alueilla.

Hanke oli jo saatettu päätökseen, mutta kun koronapandemian aiheuttama kriisi heikensi EU:n taloutta ja mullisti käytäntöjä, Interreg Europe -ohjelma myönsi hankkeelle jatkorahoitusta vuosille 2021–2022. Tällä kertaa hanke tukee yrittäjien kestävää ja osallistavaa elpymistä koronapandemiasta. Hankkeen tavoitteena on oppia ja jakaa käytäntöjä siitä, kuinka

Hanke pyrkii tunnistamaan tarvittavia toimia, etsimään ratkaisuja ja jakamaan niitä alueiden välillä, lisäämään osaamista sekä lopulta aloittamaan tarvittavat toimet.

Hyvien käytäntöjen vaihtamista ja vertaisoppimista nuorten yrittäjien tueksi

Jatkohankkeen budjetti on 490 000 euroa. Uudenmaan liitto on hankkeen pääpartneri, ja Uudeltamaalta hankkeeseen osallistuu lisäksi Laurea-ammattikorkeakoulu. Muut partnerit ovat Puolasta, Saksasta, Italiasta, Iso-Britanniasta, Espanjasta ja Irlannista.

EU:n Interreg Europe -ohjelmasta rahoitusta saanut hanke kokosi alun perin yhteen kymmenen aluetta eri puolilta Eurooppaa. Uudella jatkokaudella alueita on mukana kahdeksan. Valtaosa iEER-hankkeeseen osallistuvista alueista on saanut Euroopan yrittäjyysaluetunnustuksen. Uusimaa on nyt ainoana alueena saanut Euroopan yrittäjyysaluetunnuksen kahdesti: ensimmäisen kerran vuonna 2012 ansioistaan nuoren yrittäjyyden edistämisessä ja toisen kerran vuosille 2021–2022 ansioistaan yrittäjyyden ja kestävän elpymisen edistämisessä. Hanke hyödyntää hyvien käytäntöjen vaihtamista sekä vertaisoppimista.

Vuosina 2016–2020 toteutetun hankkeen kokonaisbudjetti oli 2,3 miljoonaa euroa. Hankkeessa parannettiin eurooppalaisten alueiden toimijoiden yhteistyötä nuorten yrittäjyyden tukemisessa sekä tehostettiin alueiden innovaatio- ja kilpailukykyä parantamalla nuorille yrittäjille tarjottuja palveluja. Yhteistyöhön kytkeytyi esimerkiksi yliopistoja, kaupunkien elinkeinopalveluja ja yrityskiihdyttämöjä.

Sininen lippu keltaisilla tähdillä, tekstit European Union European regional development Fund. iEER Interreg Europe.

Sivu päivitetty viimeksi: 11.4.2022