Uudenmaan liitto Ajankohtaista Yhteystiedot
Haku

Maakuntien liitot: Yhdessä oppien ja kehittyen -hanke tukee liittojen henkilöstöä

Maakuntien liitot: Yhdessä oppien ja kehittyen -hankkeessa rakennetaan toimintamalli maakuntien liittojen henkilöstön työn tukemiseksi. Tavoitteena on henkilöstön osaamisen kehittäminen, vertaisoppiminen, tiedon jakaminen ja verkottaminen.

Projekti pyrkii ennakoimaan toimintaympäristön muutosta ja vähentämään liittojen työntekijöiden epävarmuutta tulevaisuudesta sekä lisäämään työmotivaatiota kehittämällä osaamista muun muassa digitaidoissa.

Projektin tavoitteina ovat myös työn sujuvoittaminen ja koetun työn mielekkyyden lisääminen, parhaiden työ- ja toimintamallien jakaminen ja hyödyntäminen, maakuntien liittojen toiminnan ja yhteistyön jäntevöittäminen ja liittojen asiantuntijoiden verkottuminen. Hanketyötä tehdään verkostomaisesti maakuntien liittojen kesken ja projektin pääasiallisin toteutuskeino on vertaisoppiminen.

Hankkeessa ovat mukana kaikki Suomen maakuntien liitot. Projekti rahoitetaan Kevan työelämän kehittämisrahalla ja maakuntien liittojen omarahoitusosuudella. Projektin palveluntuottaja on Kuntaliitto, Uudenmaan liitto vastaa projektin johtamisesta. Projektin kesto on 1.1.2022–30.11.2023.

Maakuntaliitot Meets Together Tour – ainutlaatuisia verkostoitumistilaisuuksia neljällä paikkakunnalla tammikuun 2023 aikana!

Mistä on kyse?

• Järjestämme verkostoitumistilaisuuksia maakuntaliittojen henkilöstölle.
  • Tarjoamme mahdollisuuden kuulla huippuasiantuntijoita, tutustua kollegoihin ja keskustella työhön liittyvistä yhteisistä teemoista.
  • Neljä saman sisältöistä tilaisuutta ympäri Suomea – voit ilmoittautua sinulle parhaiten sopivaan!
  • Vinkki: Voit myös sopia samalle reissulle kaavailemasi asiantuntijavaihdon, esimerkiksi varjostuksen – ole rohkeasti yhteydessä järjestävään liittoon!

Kiertue järjestetään täysin identtisellä ohjelmalla neljällä eri paikkakunnalla. Ilmoittaudu sinulle sopivaan tilaisuuteen! Tilaisuudet järjestetetään lähitilaisuuksina liittojen toimitiloissa.

• Jyväskylä 12.1.2023 (Keski-Suomen liitto, Lutakonaukio 7 (Innova 2), 40100 Jyväskylä)
  • Oulu 19.1.2023 (Pohjois-Pohjanmaan liitto, Poratie 5 A, 90140 Oulu)
  • Turku 25.1.2023 (Varsinais-Suomen liitto, Linnankatu 52 B, 20101 Turku)
  • Helsinki 27.1.2023 (Uudenmaan liitto, Esterinportti 2 B, 00240 Helsinki)
Ohjelma:

9.00–9.30 Aamupäiväkahvit

9.30–9.45 Hallintojohtajan & hankkeen tervetulosanat

9.45–10.30 Avauspuheenvuoro: Luottamus, turvallisuus ja yhteistyö – maakuntaliitoista tulevaisuuden huippuasiantuntijaorganisaatioita, Ville Ojanen, FT, aivotutkija, psykologi

10.30 – 11.15 Maakuntaliitot goes Speed Dating – Tutustu kollegoihin!​

11.15–12.15 Lounas (omakustanteinen)

12.15–13.30 Teemakohtaiset keskusteluryhmät:

• Ketterästi oppivat maakuntaliitot (fasilitaattori Eeva Oinonen, henkilöstöpäällikkö / Uudenmaan liitto)​
  • Maakuntaliittojen yhteistyötä tukevat toimintamallit (fasilitaattori Aleksi Partanen, yhteisökehittäjä / Kuntaliitto)​
  • Hyvinvoiva henkilöstö maakuntaliittojen voimavarana (fasilitaattori Maria Puotiniemi, projektipäällikkö / Kuntaliitto)​

13.30–14.00 Kokemuspuheenvuoroja hankkeen toimenpiteisiin osallistuneilta

14.00–14.15 Päätössanat

Hankkeen ständi pystyssä klo 15 saakka – Tule kysymään ja keskustelemaan hankkeen toimenpiteistä!

Kolme teemakohtaista keskusteluryhmää – Valitse sinua kiinnostava keskustelu:

Osaaminen on yksi maakuntaliittojen tärkeimmistä resursseista. Jotta liitot pystyisivät vastaamaan tämän päivän ja tulevaisuuden haasteisiin, niiden on kehityttävä ketterästi oppiviksi organisaatioiksi. Ketterästi oppivassa liitossa jokainen asiantuntija, jokainen ryhmä ja koko organisaatio kykenee uudistumaan ja oppimaan nopeasti kuntien muuttuvien tarpeiden mukaan. Teemaryhmässä keskustellaan seuraavista kysymyksistä:

• Mitä ketterä oppiminen tarkoittaa?
  • Mitä ketteräksi oppivaksi organisaatioksi kehittyminen edellyttää?

Maakuntaliittojen välistä yhteistyötä ei ole liikaa – yhdessä voimme olla vahvempia. Tiiviimmän yhteistyön kautta on mahdollista saavuttaa huomattavia synergiaetuja: esimerkiksi maakuntaliittojen lakisääteistä roolia voidaan vahvistaa kehittämällä yhteisesti osaamista ja toimintamalleja. Teemaryhmässä ideoidaan erilaisia keinoja maakuntaliittojen yhteistyön lisäämiseksi ja hyvien toimintamallien löytämiseksi muun muassa seuraavien kysymysten avulla:

• Tarvitaanko maakuntien liittojen välistä yhteydenpitofoorumia? Millainen se olisi?
  • Onko maakuntien liittojen välisiä yhteisiä toimia tarpeen perustaa? Millaisia ne olisivat?
  • Minkälaiset yhteistyömallit tukevat maakuntaliittojen toimintaa?
  • Mikä on digitaalisten työtapojen kehittämisen rooli maakuntaliitoissa?

Hyvinvoiva henkilöstö on organisaation voimavara – hyvinvointi työssä lisää tutkitusti työntekijän työmotivaatiota, sitoutumista, luovuutta, tehokkuutta ja tuottavuutta. Maakuntaliitoissa halutaan edistää henkilöstön työhyvinvointia sekä tukea työntekijöiden työkykyä ja työmotivaatiota. Teemaryhmässä keskustellaan ja pohditaan seuraavia kysymyksiä:

• Mistä tekijöistä työhyvinvointi muodostuu?
  • Mitä työhyvinvointi merkitsee?
  • Mitä keinoja työhyvinvoinnin lisäämiseen on olemassa?
  • Millä tavoin voitaisiin entistä paremmin tukea maakuntaliittojen henkilöstön työhyvinvointia?

Maakuntien liitot Yhdessä oppien.

Hankkeen uutiskirjeet

Seuraa Twitterissä

Lisätietoja Maakuntien liitot – Yhdessä oppien ja kehittyen -hankkeesta:

Projektipäällikkö Maria Puotiniemi
puh. 050 405 9363, maria.puotiniemi@kuntaliitto.fi