Nyland är europeisk entreprenörsregion 2022 – Mot en grön, digital och företagarvänlig framtid

Nyland har utsetts till europeisk entreprenörsregion 2022. Vi ägnar temaåret till att främja ett grönt och digitalt entreprenörskap samt entreprenörskap inom cirkulär ekonomi. Företagen i vår region är föregångare i förändringen.

Temaåret betonar förnyelse och verkningsfullhet

Det primära målet för Nylands år som entreprenörsregion är en förändring i tankesättet mot ett grönt och digitalt entreprenörskap.

Det finns rikligt med möjligheter med lösningar för cirkulär ekonomi. Tillsammans med våra samarbetspartner erbjuder vi företag och läroanstalter en möjlighet att stärka sin kompetens, sina nätverksplattformar och tjänster inom cirkulär ekonomi och digital rådgivning.

Temaåret genomförs framför allt i evenemang som ordnas av nyländska aktörer och genom kommunikation på många olika kanaler.

Temaåret genomförs i form av evenemang som ordnas av nyländska aktörer och kommunikation på många olika kanaler. Allmänheten inspireras till att delta i genomförandet av entreprenörsåret och sätta sig in i möjligheterna för ett grönt entreprenörskap. Du kan eventuellt få syn på logon för året som entreprenörsregion i evenemang av olika nyländska aktörer.

Följ med årets program och delta i våra evenemang. I sociala medier informerar vi om året som entreprenörsregion med hashtagen #EER2022Uusimaa(siirryt toiseen palveluun). Temaåret har också en engelsk webbplats(siirryt toiseen palveluun) under webbplatsen Helsinki Smart Region, och på webbplatsen presenterar vi kommande evenemang samt bland annat exempel på företag.

Nyland har alla förutsättningar till att bli en ännu starkare region inom hållbart entreprenörskap. Om du är med i en grön och digital omställning, utveckling av kompetens eller affärsverksamhet inom cirkulär ekonomi eller internationalisering – anslut till vårt nätverk!

Europeiska regionkommitténs presentationsvideo om Nyland:

Fakta: Utmärkelsen Europeisk entreprenörsregion 2022

”Entreprenörskap och en hållbar återhämtning” är denna gång temat för utmärkelsen, som delas ut av Europeiska regionkommittén.

Projektet för europeiska entreprenörsregioner går ut på att årligen leta fram och dela ut pris till EU-regioner med enastående och innovativa företagspolitiska strategier. De områden som har den mest lovande, framåtblickande verksamhetsplanen tilldelas utmärkelsen ”Europeisk entreprenörsregion”. Utmärkelsen har utformats i samarbete med Europeiska kommissionen.

Utmärkelsen har delats ut sedan år 2010. Nyland är den enda region i Europa som har belönats två gånger redan. Senast Nyland fick priset var år 2012, då bland de första att få utmärkelsen någonsin. Temat var då ungt entreprenörskap.

En stor grupp aktörer deltar i genomförandet av temaåret i Nyland: regionens kommuner och deras utvecklingsbolag, högskolor och forskningsanstalter, företagarorganisationer och organisationer inom näringslivet, startup-aktörer samt ett kluster för cirkulär ekonomi.

Utöver Nylands förbund tilldelades fem övriga regioner utmärkelsen: kommunen Castelo Branco i Portugal, kommunen Gabrovo i Bulgarien, regionen Madrid i Spanien, regionen Provence-Alpes-Côte d’Azur i Frankrike och regionen Schlesien i Polen.

Fakta: Europeiska regionkommittén

Europeiska regionkommittén är EU:s ledamotsförsamling för regionala och lokala företrädare som representerar EU:s alla medlemsstater.

Kommittén inrättades år 1994 och har i uppdrag att involvera de regionala och lokala myndigheterna i EU:s beslutsprocess. Europaparlamentet, rådet och Europeiska kommissionen rådfrågar kommittén inom politikområden som berör kommuner och regioner.

Det finns 329 ledamöter i regionkommittén. De är antingen folkvalda eller politiskt ansvariga inför en folkvald församling i sina hemkommuner eller hemregioner. Nylands landskapsstyrelses ordförande Markku Markkula är ordförande för regionkommitténs finländska delegation.

Ytterligare upplysningar om Nylands år som entreprenörsregion:

Christine Chang

Sakkunnig i EU-ärenden, EER-projektdirektör

+358 44 353 3014

Helhetskoordinering av EER-året, EU-projektberedning, EU-tjänstens internationella kommunikation

Simo Karetie

Projektchef