Uudenmaan liikennejärjestelmän toimivuus on koko maan elinkeinoelämän kannalta ratkaisevan tärkeää. Uudellamaalla sijaitsee merkittäviä satamia, Helsinki–Vantaan kansainvälinen lentoasema ja kolmannes koko maan työpaikoista. Työssäkäyntialue ulottuu yli sadan kilometrin säteelle Helsingistä.
Uudenmaan liikennejärjestelmän kehittämistarpeet liittyvät toisaalta riittävän väyläkapasiteetin ja joukkoliikennepalveluiden järjestämiseen, mutta toisaalta tarpeeseen vähentää merkittävästi liikenteen ympäristöhaittoja. Henkilöliikenteessä etusijalla ovat joukkoliikenteen, kävelyn ja pyöräilyn edistäminen.
Liikennejärjestelmää kehitetään yhteistyössä ja maankäytön tarpeet huomioiden
Uudenmaan liitto määrittelee maakunnan liikennejärjestelmän kehittämistarpeet yhteistyössä kuntien, liikenneviranomaisten sekä muiden liikenteeseen keskeisesti vaikuttavien yhteistyötahojen kanssa.
Tavoitteena on varmistaa liikenteen toimivuus myös tulevaisuudessa. Suunnittelukokonaisuuteen kuuluvat liikkumisympäristö ja eri liikennemuodot:
- kävely ja pyöräily
- joukkoliikenne
- henkilöautoliikenne
- tavaraliikenne.
Yksittäisten hankkeiden sijaan tarkastellaan kokonaisuutta sekä erilaisten toimenpideyhdistelmien vaikutuksia liikkumiseen ja liikenteen kehitykseen. Maakuntakaavat ohjaavat liikenteen ja muun maankäytön ratkaisujen yhteensovittamista.
Tarkoituksena on vähentää liikenteen haittoja ja ylläpitää alueen kilpailukykyä. Henkilöliikenteessä pyritään vähentämään liikkumista ja vaikuttamaan kulkumuodon valintaan niin että kävellen, pyöräillen ja joukkoliikenteellä tehtäviä matkoja suositaan.
Alueellisesta valtakunnalliseen
Vastaamme Länsi- ja Itä-Uudenmaan liikennejärjestelmäsuunnitelmien laadinnasta. Länsi- ja Itä-Uusimaa saivat uudet liikennejärjestelmäsuunnitelmat keväällä 2021.
Helsingin seudulle liikennejärjestelmäsuunnitelman valmistelee Helsingin seudun liikenne (HSL) osana seudun kuntien yhteistä maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) suunnittelua.
Uudenmaan logistiikkaselvitys valottaa Uudenmaan alueen logistiikan nykytilaa, tulevaisuuden näkymiä ja väyläverkon kehittämistarpeita. Uusin selvitys on vuodelta 2023.
Etelä-Suomen liikennestrategiaan on koottu Uudenmaan, Päijät-Hämeen, Kymenlaakson ja Varsinais-Suomen maakuntien tavoitteet valtakunnalliseen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan. Strategia päivitettiin muun muassa huoltovarmuuden, kokonaisturvallisuuden ja vihreän siirtymän osalta vuonna 2024.
Ensimmäinen valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma valmistui vuonna 2021.
Hankkeilla ja yhteistyöllä tavoitteet myös toteutuvat
Osallistumme useisiin kansainvälisiin liikenteen suunnittelu- ja kehittämishankkeisiin. Rahoitamme ja käynnistämme myös itse maakunnan ja sen kuntien kannalta tarpeellisia kehittämishankkeita.
Liiton tärkeä tehtävä on edustaa Uudenmaan kuntia valtion vetovastuulla olevissa hankkeissa ja osallistua Uuttamaata koskevaan liikennepoliittiseen keskusteluun.
Uudenmaan liiton liikenneryhmässä kunnat ja liikennealan viranomaiset vaihtavat tietoa liikenteen ajankohtaisista asioista. Kunnilla on paljon paikallista tietoa ja ympäristöviranomaisen asema monissa ympäristöasioissa.
Kuntien ohella tärkeitä yhteistyökumppaneitamme ovat Uudenmaan ELY-keskus(Siirryt toiseen palveluun), Väylävirasto(Siirryt toiseen palveluun), HSL(Siirryt toiseen palveluun) ja ministeriöt.
Aiheeseen liittyvää
Radat ja ratahankkeet
Uudenmaan rataverkostolla on tärkeä merkitys koko maan junaliikenteelle, sillä moni liikenteen solmukohta sijaitsee Uudellamaalla. Esittelemme alueen tärkeimmät ratayhteydet sekä käynnissä olevat ja suunnitellut ratahankkeet.
Lisätietoja liikennejärjestelmästä:
Heini Peltonen
Liikennesuunnittelupäällikkö
heini.peltonen@uudenmaanliitto.fi
Liikennesuunnittelun johtaminen, liikennejärjestelmätyön ohjaaminen, ylimaakunnalliset liikenneasiat, logistiikka, Helsingin seudun liikenneasiat
Pasi Kouhia
Erityisasiantuntija
pasi.kouhia@uudenmaanliitto.fi
Liikennejärjestelmäsuunnitelmat, liikennemallit ja liikenteen uudet teknologiat, Itä- ja Länsi-Uudenmaan liikenneasiat
Ajankohtaista
29.10.2024
Uusi liikenteen EU-asetus avaa mahdollisuuksia Uudellemaalle
Kesällä 2024 voimaan tullut TEN-T-asetus vauhdittaa saumatonta ja kestävää liikkumista Euroopassa. Uudellemaalle asetus tuo muun muassa yhden uuden liikennekäytävän sekä kiinteän yhteyden Helsingin ja Tallinnan välille uutena mahdollisena selvityskohteena.
25.10.2024
Länsi- ja Itä-Uudenmaan liikenteen seuranta paljastaa tärkeitä trendejä
Korona-aika vähensi henkilöautoilua merkittävästi Länsi- ja Itä-Uudenmaalla, mutta nyt tilanne on palautunut lähes ennalleen. Rantaradalla henkilöliikenteen määrä on noussut jopa korkeammalle tasolle kuin ennen vuotta 2020. Uudenmaan liikenne sähköistyy nyt vauhdilla: viime vuonna jo joka kolmas uusi auto oli sähköauto.
Sivu päivitetty viimeksi: 12.6.2024