
Määrittelemme Uudenmaan aluerakenteen ja liikennejärjestelmän kehittämisen suuret linjat ja tarpeet maakuntakaavassa. Tavoitteena on, että aluerakenne tukeutuu sujuvaan, taloudelliseen ja ympäristön kannalta kestävään liikennejärjestelmään.
Kaavassa osoitetaan liikenteen vaatimat merkittävimmät tilavaraukset, esimerkiksi tiet, radat, satamat ja lentokentät. Niiden tarkempi sijainti ja toteutustapa määritellään kuntien kaavoituksessa ja väyläsuunnittelussa.
Liikennejärjestelmä
Uudenmaan liikennejärjestelmän toimivuus on koko maan elinkeinoelämän kannalta ratkaisevan tärkeää. Täällä sijaitsee merkittäviä satamia, Helsinki–Vantaan lentoasema ja kolmannes koko maan työpaikoista. Työssäkäyntialue ulottuu yli sadan kilometrin säteelle Helsingistä. Vastaamme Uudenmaan liitossa Länsi- ja Itä-Uudenmaan liikennejärjestelmäsuunnitelmien laadinnasta.
Liikennejärjestelmä
Radat ja ratahankkeet
Uudenmaan rataverkostolla on tärkeä merkitys koko maan junaliikenteelle, sillä moni liikenteen solmukohta sijaitsee Uudellamaalla. Esittelemme alueen tärkeimmät ratayhteydet sekä käynnissä olevat ja suunnitellut ratahankkeet.
Radat ja ratahankkeet
Lisätietoja:

Heini Peltonen
Erityisasiantuntija
heini.peltonen@uudenmaanliitto.fi
Logistiikka ja joukkoliikenne, liikennejärjestelmäsuunnitelmat, Helsingin seudun liikenneasiat

Petri Suominen
Liikennesuunnittelupäällikkö
petri.suominen@uudenmaanliitto.fi
Liikennesuunnittelun johtaminen, liikennejärjestelmätyön ohjaaminen, ylimaakunnalliset liikenneasiat
Ajankohtaista

23.3.2023
Uusimaa-kaavan materiaalit on päivitetty verkkosivuille ja karttapalveluun
Uudenmaan liiton verkkosivuilla olevat kaavamateriaalit, ulkoinen karttapalvelu ja avoimet rajapinnat on päivitetty oikeuden päätösten mukaisesti. Uusimaa-kaavan kokonaisuus sai lainvoiman korkeimman hallinto-oikeuden päätöksellä 13. maaliskuuta.

13.3.2023
Korkein hallinto-oikeus antoi lopulliset päätöksensä Uusimaa-kaavasta
Korkein hallinto-oikeus on antanut 13.3.2023 päätöksensä Uusimaa-kaava 2050 -kokonaisuuteen kohdistuneista valituksista. Näiden päätösten myötä kaavakokonaisuuteen kuuluvat Helsingin seudun, Länsi-Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan vaihemaakuntakaavat ovat saaneet lainvoiman. Päätöksistä ei voi enää valittaa.

10.3.2023
Espoo–Salo-oikoradan jatkosuunnittelussa huomio ekologisiin yhteyksiin ja ilmastovaikutuksiin
Espoo–Salo-oikorata on osa suunnitteilla olevaa nopeaa junayhteyttä Helsingin ja Turun välillä, ja sijoittuu Espoon, Kirkkonummen, Vihdin, Lohjan ja Salon alueille. Uudenmaan liitto lausui ratahankkeen yleissuunnitelmasta.

3.3.2023
Väyläverkon investointiohjelmasta puuttuu Uudellemaalle tärkeitä liikennehankkeita
Väyläviraston luonnostelemassa investointiohjelmassa esitetään lähivuosien tärkeimmät liikenneinfrahankkeet. Ohjelmaan tulisi lisätä tai kiirehtiä Uudellemaalle erityisen tärkeitä ja kannattavia hankkeita, vaaditaan Uudenmaan liiton lausunnossa.