Uudenmaan liitto Ajankohtaista Yhteystiedot
Uutinen

Kansanedustajat perehtyivät matkailu-, ravintola- ja tapahtuma-alan hankalaan tilanteeseen

Lentokone nousussa Helsinki-Vantaalla.

Helsingin ja Uudenmaan kansanedustajat kokoontuivat puheenjohtaja Sari Multalan (kok) johdolla käsittelemään Uudenmaan matkailun sekä ravintola- ja tapahtuma-alan tilannetta. Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä Uudellamaalla oli 7 100 alan työtöntä työnhakijaa. Samaan aikaan alan yritykset kuitenkin kertovat työvoimapulan suurimmaksi ongelmakseen.

Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n toimitusjohtaja Timo Lappi oli kokouksessa kertomassa toimialan vaikeasta tilanteesta. Hän sanoi, että ristiriita työvoimatilanteessa selittyy korona-ajan aiheuttamalla kysynnän muutoksella. Ihmisten siirtyminen etätöihin on romahduttanut lounaskysynnän ja ravintolakäynnit ovat keskittyneet perjantai- ja lauantai-iltoihin. Kun ravintola-alan henkilöstölle ei ole voitu tarjota kokopäiväisiä työsuhteita, työntekijöitä on ollut entistä vaikeampi saada, ja henkilöstöä on hakeutunut muille aloille.

– Näin kierre on yltynyt entisestään. Lisäksi inflaation aiheuttamat kustannuspaineet syövät alan palkanmaksuvaraa, sanoi Lappi.

Sota pysäyttänyt matkailun Aasiasta ja Venäjältä – Alan kestokyky kovilla

Venäjän aloittama sota ja Venäjän ylilentokielto estää aasialaisten lennot Suomeen. Myös venäläisten matkailu Suomessa on kokonaan pysähdyksissä. Venäläiset eivät päässeet ylittämään rajaa ennen sotaakaan EU:ssa hyväksyttyjen rokotusten puuttuessa. Lappi totesi, että kaksi suurta asiakasryhmää uupuu nyt markkinoiltamme.

– Juuri kun olimme huokaisemassa helpotuksesta koronarajoitusten päättymisestä, Venäjän aloittama sota loi uuden kriisin toimialamme yrityksille. Odotukset venäläisten ja aasialaisten matkailijoiden paluusta olivat jo korkealla. Nyt tilanne on täysin muuttunut. Myös elintarvikkeiden, energian ja kuljetusten hinnat ovat iskeneet pahasti koronarajoitusten jäljiltä heikossa taloudellisessa tilanteessa olleisiin yrityksiin.

Tilastoja ja alan tilannetta kansanedustajille valotti myös Uudenmaan liiton tilastoasiantuntija Johannes Herala, jonka mukaan matkailu- ja ravitsemuselinkeinon romahdus on Suomessa pahin juuri Uudellamaalla. Muissa maakunnissa ala on jo elpynyt kohtalaisesti, Herala sanoi.

Helsingin ja Uudenmaan kansanedustajat ovat erittäin huolissaan matkailu-, ravintola- ja tapahtuma-alojen ahdingosta. Sari Multala piti tärkeänä, että alueen kansanedustajat tehostavat yhteistä edunvalvontaansa matkailuelinkeinon elpymisen suhteen. Huoleen yhtyivät myös kokouksessa mukana olleet Uudenmaan kuntajohtajat.

Lisätietoja:

Kasvokuva vaaleahiuksisesta hymyilevästä Sari Multalasta.

Sari Multala, Helsingin ja Uudenmaan kansanedustajien neuvottelukunnan puheenjohtaja,
puh. 09 432 3101, sari.multala@eduskunta.fi