Uudenmaan liitto Ajankohtaista Yhteystiedot
Haku
Logo, jossa teksti Uudenmaan maakuntaparlamentti, Nylands landskapsparlament 3.-5.11.2022..

Maakuntaparlamentti kutsuu jälleen loka–marraskuussa 2024

Uudenmaan Maakuntaparlamentti on vaikuttajafoorumi, joka kokoaa vuosittain satoja osallistujia ajankohtaisten teemojen pariin. Se on vakiintunut alueen päättäjien ja asiantuntijoiden kohtaamispaikaksi. Seuraavan kerran Maakuntaparlamentti järjestetään loka–marraskuussa 2024.

Vuonna 2023 Maakuntaparlamenttia ei järjestetty. Viimeisin oli koolla 3.–5.11.2022, jolloin mukana oli noin 250 maakunnan vaikuttajaa. Torstain 3.11. ohjelma pidettiin Eteläsatamassa Silja Symphonylla. Ohjelma jatkui laivan matkatessa kohti Tukholmaa.

Ensimmäisenä päivänä puhuttivat tutkimuksen, kehittämisen ja osaamisen teemat sekä työvoima-asiat. Päivän toisessa kokonaisuudessa kuulimme vihreän talouden ja Uudenmaan kiertotalouslaakson mahdollisuuksista. Puheiden lomassa käytiin vilkasta keskustelua, ja yleisö sai kertoa äänestämällä kantansa hiilineutraaliutta ja kiertotaloutta koskeneisiin kysymyksiin. Lisäksi räppiryhmä Biolapset herätteli kuulijoita ilmastoräpillään.

Satamaosuuden päätteeksi julkistimme Uudenmaan yrittäjäpalkinnon 2023 saajat eri sarjoissa. Palkinnot myönnettiin vihreästä ja digitaalisesta yrittäjyydestä. PK-yrityksen sarjassa palkittiin Delipap Oy Kirkkonummelta. Muut kaksi palkittua ovat Porvoosta: startup-sarjan vei IOTOI Oy ja kiertotalousyrityksen sarjan Lamor Corporation Oyj.

Risteilyn kuluessa perehdyttiin vielä Uudenmaan edunvalvontaan. Esittelyssä oli katsaus tuoreeseen Alueiden väliset resurssivirrat -selvitykseen ja maakuntajohtaja kävi läpi edunvalvontatarpeita tuleva hallituskausi mielessään.

Esiintyjien aineistot

Valokuvia tapahtumasta