Uudenmaan liitto julisti haettavaksi laajakaistarakentamisen tuen Vihdin kunnan alueella

Henkilö työskentelee läppärillä ja kirjoittaa muistiinpanoja.

Uudenmaan liitto pyysi ehdotuksia viestintäverkon rakentamisesta ja viestintäpalvelujen tarjonnasta Vihdin kunnan alueella. Hankkeelle valittava toteuttaja voi hakea julkista tukea kiinteän laajakaistarakentamisen tuesta annetun lain (1262/2020) mukaisesti. Vastaava haku oli auki 17.5.-13.6.2023, mutta hakuun ei saatu hanke-ehdotuksia.

Hanke-ehdotus liitteineen oli toimitettava 26.10.2023 klo 16.00 mennessä sähköpostilla osoitteeseen toimisto@uudenmaanliitto.fi(Avautuu uuteen ikkunaan). Viestin otsikkokenttään merkitään ”Laajakaistahanke-ehdotus, Vihti”.

Valtiolta tukea nopeiden laajakaistojen rakentamiseen

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom tukee nopeiden kiinteiden laajakaistaverkkojen rakentamista myöntämällä valtion tukea. Valtio tukee yhteyksien rakentamista sellaisille haja-asutusalueille, joissa kaupallinen tarjonta ei todennäköisesti toteudu. Tukea voidaan myöntää yhteyksiin, jotka rakennetaan kotitalouksien vakinaisiin ja vapaa-ajan asuntoihin sekä yritysten sijaintipaikkoihin.

Uudenmaan liitto toteuttaa hanke-ehdotusten haun eli kilpailuttaa ehdotukset kunnan toiveiden mukaisesti, minkä jälkeen prosessi siirtyy valitun toteuttajan, Traficomin ja kunnan väliseksi asiaksi. Kuntien rooli hankkeiden käynnistämisessä on ratkaiseva, sillä valtion ohella kuituverkkojen toteuttamiseen tarvitaan myös kuntarahoitusta 8–33 prosenttia.

Ari Lainevuo

Tutkimuspäällikkö

Älykäs erikoistuminen – Ihmisten kaupunki, Nopea laajakaista, Uudenmaan liiton tietopalvelut, valtion palvelu- ja toimitilaverkkouudistus