Central Baltic -ohjelman rahoitushaku on nyt avoinna

Interreg Central Baltic Programme - Co-funded by the European Union. Contact Point Finland. Karttakuva Itämeren alueesta sekä kallioinen merimaisema.

Interreg Central Baltic -ohjelmakauden 2021–2027 ensimmäinen rahoitushaku on avoinna 31. maaliskuuta asti. Uuden ohjelmakauden rahoituskehys on 118 miljoonaa euroa. Rahoitus tulee Euroopan aluekehitysrahastosta.

Central Baltic on valtioiden rajat ylittävän yhteistyön ohjelma, jolla rahoitetaan keskisen Itämeren alueen yhteistyöhankkeita. Mukana on alueita neljästä maasta. Suomessa ohjelma-alueeseen kuuluvat kahdeksan eteläistä maakuntaa ja Ahvenanmaa.

Ensimmäisessä haussa rahoitusta voi hakea kaikkiin seitsemään ohjelmatavoitteeseen neljän teeman alla:

Yritysten innovatiivinen kehittäminen
1. Pienten ja keskisuurten yritysten viennin laajentaminen
2. Uusien skaalautuvien kasvuyritysten määrän lisääminen

Ympäristön tilan parantaminen ja resurssien käytön tehostaminen
3. Yhteiset kiertotalousratkaisut
4. Rannikko- ja merialueiden tilan parantaminen
5. Hiilidioksidipäästöjen vähentäminen

Paremmat työllistymismahdollisuudet
6. Paremmat työllistymismahdollisuudet työmarkkinoilla

Paremmat julkiset palvelut
7. Paremmat julkiset kansalaispalvelut ja ratkaisut

Ohjelman verkkosivut on hakijan paras tietolähde. Verkkosivuille kootaan kaikki virallinen ohjelmadokumentaatio, tapahtumatallenteet ja sieltä löytyvät myös kattavat yhteystiedot.

Uusi sähköinen hakemus- ja raportointijärjestelmä Jems – Tervetuloa esittelytilaisuuksiin

Tällä ohjelmakaudella otetaan käyttöön uusi sähköinen hakemus- ja raportointijärjestelmä Jems (Joint Electornic Monitoring System). Jems-järjestelmää esitellään kahdessa verkkotilaisuudessa, joissa käydään läpi palveluun rekisteröitymistä, järjestelmän logiikkaa sekä hakulomakkeen täyttöohjeita.

Jems-infotilaisuudet järjestetään 15.2. kello 10.30–13.30 ja 17.2. kello 13.00–16.00. Tilaisuudet tallennetaan ja tallenteet ladataan Central Baltic -ohjelman verkkosivuille myöhemmin katsottaviksi.

Uudenmaan liitto hallinnoi ohjelman kontaktipistettä ja kansallista vastinrahoitusta

Ylläpidämme Central Baltic -ohjelman kontaktipistettä Suomessa. Kontaktipiste tiedottaa rahoitusmahdollisuuksista ja edistää ohjelman toteutumista. Se toimii liiton tiloissa osana EU-palvelua.

Uudenmaan liitto on tällä kaudella se viranomainen, joka myöntää kansallisen vastinrahoituksen Cenral Baltic -hankkeiden suomalaisille partnereille. Julkaisemme haun ja ohjeet, kun Interreg-ohjelmien kansallisen vastinrahoituksen hakeminen on ajankohtaista myöhemmin keväällä 2022.

Uudella kaudella käytäntö on muuttunut niin, että vastinrahoitusta voivoivat hakea ne hankkeet, jotka ovat jo saaneet myönteisen EU-rahoituspäätöksen.

Seuraa ohjelman somekanavia, tilaa uutiskirje

Central Baltic -kuulumisista pysyt parhaiten ajan tasalla, kun seuraat ohjelman sosiaalisen median kanavia. Löydät Central Baltic ohjelman Facebookista(Avautuu uuteen ikkunaan, Siirryt toiseen palveluun)Twitteristä(Avautuu uuteen ikkunaan, Siirryt toiseen palveluun) ja Instagramista(Avautuu uuteen ikkunaan, Siirryt toiseen palveluun).

Ohjelman verkkosivuilta voit tilata sähköpostiisi uutiskirjeen, jota julkaistaan usealla eri kielellä.

Eero Venäläinen

Vt. johtaja, aluekehittäminen