Hyvinvointitalous luo hyvän elämän edellytyksiä – Tulevaisuustutkassa tarkastellaan hyvinvointitaloutta 7.9.

Oranssi tausta, jonka keskellä ympyrä. Ympyrän päällä valkoinen vino palkki, jossa lukee Tulevaisuustutka.

Tulevaisuustutka-webinaarissa torstaina 7. syyskuuta klo 8.15–9.30 keskitytään hyvinvointitalouteen ja sen rooliin Uudenmaan kunnissa. Hyvinvointitalous on päätöksenteon lähestymistapa, joka yhdistää sosiaalisen, taloudellisen ja ekologisen kestävyyden tavoitteet edistäen samalla ihmisten hyvinvointia ja kestävää taloutta.

Webinaarin aikana tarkastellaan, mitä kunnissa on ylipäätään odotettavissa lähivuosina ja mitä hyvinvointitalouteen liittyen on suunnitteilla. Mikä merkitys hyvinvointitaloudella on kuntien päätöksenteossa? Miten sitä johdetaan?

Kuntaliiton strategiayksikön erityisasiantuntija Ville Nieminen käsittelee puheenvuorossaan hyvinvointitalouden ilmenemistä kunnissa ja sen nykyistä tilannetta. Hän esittelee kehityskohteita ja tapoja, joilla kuntien talouden suunnittelua ohjataan edistämään hyvinvointia. Lisäksi hän pohtii, miten hallitusohjelma tukee hyvinvointitalouden edistämistä. Niemisen vastuualueisiin kuuluvat tulevaisuuden kunta, kestävyyden johtaminen ja kuntaliitosten seuranta ja vaikutusten ennakkoarviointi päätöksenteossa.

Kehittämisneuvos Heli Hätönen keskittyy puheenvuorossaan hyvinvointitalouteen liittyvään kehitystyöhön. Hän valottaa kuntien ja alueiden roolia hyvinvointitalouden edistäjinä ja sisällyttäjinä kuntien päätöksentekoon. Hätönen myös avaa, mitä Uudenmaan kuntien kannattaisi huomioida hyvinvointitaloudesta tässä ja nyt. Sosiaali- ja terveysministeriön Yhteisöt ja toimintakyky -osastolla työskentelevälle Hätöselle tärkeitä teemoja ovat hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen, eriarvoisuuden kaventaminen ja hyvinvointitalous.

Projektipäällikkö Päivi Rouvinen-Wilenius kertoo hyvinvointitalouden johtamisesta ja esittelee strategisen työkalun sen tueksi. Hän on monessa mukana ollut digitaalisen osallisuuden ja hyvinvointitalouden osaaja. Rouvinen-Wilenius on työskennellyt esimerkiksi Sininauhaliitossa ja Sostessa. Hän on kirjoittanut ja tuottanut materiaalia muun muassa hyvinvointitaloudesta.

Tilaisuuden juontaa aluekehitysjohtaja Juha Eskelinen Uudenmaan liitosta.

Tulevaisuustutka-webinaarisarjassa ennakoidaan globaaleja muutosvoimia ja niiden vaikutuksia Uudellemaalle. Uudenmaan liiton järjestämät Tulevaisuustutka-webinaarit ovat avoimia kaikille maakunnan tulevaisuudesta kiinnostuneille.

Tilaisuuteen ei tarvitse ilmoittautua etukäteen. Tilaisuuden tallenne julkaistaan Uudenmaan liiton Youtube-tilillä.(Siirryt toiseen palveluun)

EnnakointiTapahtumat