Kymmenes Uusimaa-viikko starttaa sunnuntaina 9.5. – Osallistua voi vaikka kotisohvalta

Sinisiä kukkia, joiden takana katu ja ihmisiä epätarkkana.

Uusimaa-viikon tapahtumakimara toteutetaan tänä vuonna pääosin virtuaalisesti 9.–14. toukokuuta. Viikon pääteema eli verkostojen voima välittyy keskustelusarjan, verkkotapahtumien ja blogin kautta.

Uudenmaan liitto on koonnut jokakeväisen tapahtumaviikon yhdessä alueen toimijoiden kanssa. Tekemistä löytyy kaikenikäisille uusmaalaisille kuuden päivän ajan.

– Uusimaa on kokoaan suurempi eurooppalainen alue. Upeiden, innovatiivisten toimijoidemme tarjonta viikolla tarjoilee mielenkiintoisia keskustelufoorumeja ja tietoa laajalla kaarella, innostaa kulttuuriasiantuntija Tarja Haili Uudenmaan liitosta.

Keskustelusarja Laura Kolben johdolla

Fokus Uusimaa -keskustelusarjassa syvennytään uusmaalaiseen identiteettiin ja verkostojen voimaan. Professori Laura Kolbe saa päivittäin vieraikseen oman alansa asiantuntijoita ja tuttuja uusmaalaisia. Puolituntiset videolähetykset julkaistaan Uusimaa-viikon Facebook-sivulla päivittäin kello 15.

Keskustelusarjassa ääneen pääsevät muun muassa Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljanen, EK:n pääekonomisti Penna Urrila, THL:n tutkimuspäällikkö Shadia Rask, sotahistoriaan erikoistunut arkeologi Jan Fast, elinkeinoelämän vaikuttaja Krister Ahlström, toimittaja Marja Sannikka ja Luonto-liiton toiminnanjohtaja Riku Eskelinen.

Tapahtumat verkossa

Kuuden päivän aikana luvassa on muun muassa virtuaalisia tapahtumia, tietoiskuja, keskusteluja ja työpajoja sekä verkostoitumista. Osaan näistä pitää ilmoittautua ennakkoon. Uusimaa-viikolla avataan myös Uusimaa-palkinto haettavaksi.

Tapahtumakimaran aloittaa sunnuntain Eurooppa-päivän juhlinta, äitejä muistaen. Maanantain kulttuurimarkkinoilla kohtaavat taiteilijat, terveys- sosiaali- ja hyvinvointialojen ammattilaiset. Tiistai käynnistyy keskustelulla kestävästä kehityksestä ja elinikäisestä oppimisesta.

Keskiviikon ohjelma kokoaa elävää perintöä, kulttuuripolitiikkaa ja julkistaa nuorten Zooming Uusimaa -elokuvahaasteen parhaat. Torstaina syvennytään maaseudun kilpailukykyyn pienen, innovatiivisen Lapinjärven kunnan kanssa.

Perjantai tarjoaa sukelluksen perinnerakentamisen saloihin, erilaisiin käsitöihin ja viljelyyn. Luvassa on myös asiaa metsistä ja reilusti retkivinkkejä Uudellemaalle. Erätauko-keskustelut tarjoavat alustan rakentavalle vuoropuhelulle luontoteemoista viikon jokaisena päivänä.

Blogi verkostojen voimasta

Uusimaa-viikon blogi käsittelee verkostoja, herättää ajatuksia ja innostaa vuoropuheluun. Kirjoittajat ovat eri alojen osaajia ja vaikuttajia. Kirjoituksia on julkaistu tapahtuman verkkosivuilla ja somekanavilla kevään aikana.

Uusimaa-viikko järjestetään jo kymmenennen kerran

Uusimaa-viikkoa on järjestetty vuodesta 2012 lähtien Uudenmaan liiton koordinoimana. Uusmaalaisten omaa tapahtumaviikkoa vietetään vaihtuvalla teemalla aina toukokuun alussa.

Viikon tavoitteina on nostaa esille uusmaalaisuutta ja Uudenmaan erityispiirteitä sekä ajankohtaista työtä maakunnan hyväksi. Erityiskiitos kuuluu kaikille viikon tapahtumanjärjestäjille.

– Uusimaa-viikon monipuolinen ohjelma saavuttaa tänä keväänä jokaisen vaikka kotisohvalla. Tutustu, osallistu ja anna ohjelman yllättää, kannustaa tapahtumaviikkoa alusta asti luotsannut Haili.

Anna Uusimaa-viikon valloittaa virtuaalisesti!