Maakuntahallitus 23.10.: Esitys omasta valtion kanssa käytävästä aluekehittämisen keskustelusta

Uudenmaan maakuntahallitus kokoontui Lohjalla Länsi-Uudellemaalle suuntautuneen tutustumismatkansa yhteydessä. Maakuntahallitus päätti esittää, että Uudenmaan maakunta kävisi vuonna 2024 oman aluekehittämisen keskustelun valtion kanssa.

Työ- ja elinkeinoministeriö on ehdottanut keskusteluiden rajaamista suuralueisiin, mutta pyytänyt myös maakunnilta näkemystä siitä, millä aluejaolla keskustelut olisi syytä käydä.

Uudenmaan erityispiirteet ja mahdollisuudet, mutta myös haasteet eroavat merkittävästi muista maakunnista, myös Etelä-Suomen suuralueen sisällä. Etelä-Suomen suuralue muodostuu Etelä-Karjalan, Kanta-Hämeen, Kymenlaakson, Päijät-Hämeen, Uudenmaan ja Varsinais-Suomen maakunnista.

Valtion ja maakuntien vuosittaisissa aluekehittämiskeskusteluissa on tavoitteena löytää yhteinen näkemys alueen kehittämistarpeista ja sopia toimenpiteistä.

Kokousasiat ja linkit päätösesityksiin

Kaikki päätökset tehtiin esityslistan esitysten mukaan.

Esitys Uudenmaan omista aluekehittämiskeskusteluista valtion kanssa(Siirryt toiseen palveluun)

Kuntien tukeminen ja työllisyysalueet ylittävä yhteistyö TE24-uudistuksessa (TEPA24 – Uusimaa) -projektin perustaminen(Siirryt toiseen palveluun)

Osallistuminen Rakennetun ympäristön tieto (RYHTI) Kumppanitestaus- ja yhteiskehittämishankkeeseen(Siirryt toiseen palveluun)

Osallistuminen merialuesuunnittelun MSP-EGD-hankkeeseen(Siirryt toiseen palveluun)

Johtajien antamat lausunnot(Siirryt toiseen palveluun)

Oikaisuvaatimus; Maakuntajohtajan päätös §109/2023 Kiinteän laajakaistarakentamisen lain 1262/2020 mukaisen tuen saajan valinta Sipoon kunnan alueelle(Siirryt toiseen palveluun)

Osavuosikatsaus 3/2023(Siirryt toiseen palveluun)

Viestinnän periaatteet Uudenmaan liitossa, evästyskeskustelu(Siirryt toiseen palveluun)

Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan ohjeen päivitys(Siirryt toiseen palveluun)

Viranhaltijapäätösten laillisuusvalvontaan liittyvän toimintatavan prosessikuvaus(Siirryt toiseen palveluun)

Viranhaltijoiden päätökset(Siirryt toiseen palveluun)

Ilmoitusasioita(Siirryt toiseen palveluun)
Maakuntahallituksen jäsen Ulla Kaukola (sd, Vantaa) jätti pöytäkirjaan maininnan, jossa hän esittää, että Uudenmaan liiton liittyminen eurooppalaiseen ESRA-verkostoon sekä suunniteltu yhteistyö Brandenburgin osavaltion ja Uudenmaan maakunnan välillä tulee tuoda maakuntahallituksen käsittelyyn.

Kokousaikataulu tiedoksi(Siirryt toiseen palveluun)

Puheenjohtaja Markku Markkula, markku.markkula@aalto.fi, puh. 050 464 2455

Pöytäkirjanpitäjä:

Inka Tikkanen

Hallintojohtaja

Yleis-, talous- ja henkilöstöhallinnon johtaminen, päätöksenteon tuki, Uudenmaan liiton strategia

Palvelee myös ruotsiksi

Päätöksenteko