Maakuntahallitus esittää Oker-Blomin tai Telénin valintaa maakuntajohtajaksi – Maakuntavaltuustolta päätös 12.9.

Maakuntajohtajan rekrytointi.

Uudenmaan maakuntahallitus on päättänyt yksimielisesti esittää maakuntavaltuustolle, että se valitsee maakuntajohtajan virkaan Jan D. Oker-Blomin tai Tuija Telénin. Molemmat ehdokkaat ovat kaupunginjohtajia Uudeltamaalta: Oker-Blom on Loviisasta ja Telén Karkkilasta.

Maakuntahallitus kokoontui torstaina 7. syyskuuta sen jälkeen, kun maakuntavaltuuston poliittiset ryhmät olivat kuulleet kärkihakijoita.

Maakuntavaltuusto valitsee maakuntajohtajan enemmistövaalilla kokouksessaan tiistaina 12. syyskuuta. Virkavaalissa on ehdolla yksitoista vaalikelpoista ehdokasta, joista kenelle tahansa valtuuston jäsenet voivat antaa äänensä. Maakuntajohtajan viran kelpoisuusehtoina ovat käytännössä osoitettu johtamiskokemus ja ylempi korkeakoulututkinto sekä kielitaitovaatimukset.

Uudenmaan liiton hallintosäännön mukaan enemmistövaali toimitetaan suljetuin lipuin, jos yksikin valtuuston jäsen sitä vaatii.

Maakuntavaltuuston kokousta voi seurata suorana verkkolähetyksenä Helsinki-kanavalla.

Puheenjohtaja Markku Markkula, markku.markkula@aalto.fi, puh. 050 464 2455

Pöytäkirjanpitäjä:

Inka Tikkanen

Hallintojohtaja

Yleis-, talous- ja henkilöstöhallinnon johtaminen, päätöksenteon tuki, Uudenmaan liiton strategia

Palvelee myös ruotsiksi

Päätöksenteko