Maakuntavaltuusto hyväksyi kauden viimeisessä kokouksessaan liiton tilinpäätöksen 2020

Maakuntavaltuusto hyväksyi kauden viimeisessä kokouksessaan Uudenmaan liiton toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen 2020. Koronakriisi muutti hyvin lyhyessä ajassa toimintatapoja. Liiton taloudelliset ja toiminnalliset tavoitteet toteutuivat kuitenkin suunnitelmien mukaisesti.

Maakuntajohtaja Ossi Savolainen muistutti tilinpäätöstä esitellessään, että Uudenmaan liiton kustannukset asukasta kohti laskettuna ovat edullisimmat Suomen maakuntien liitoista.

Tarkastuslautakunnan puheenjohtaja Carita Orlando esitteli maakuntavaltuutetuille lautakunnan kokoaman arviointikertomuksen ja totesi, että haasteellisen vuoden tavoitteissa on onnistuttu hyvin.

– Tuore strategia, proaktiivinen toiminta, henkilöstön hyvinvointiin ja virtuaaliseen yhteisöllisyyteen panostaminen kantavat jatkossakin. Uudenmaan liitto jatkaa entistäkin vahvempana, Orlando sanoi.

Hallintosääntöön päivitys

Maakuntavaltuusto hyväksyi myös liiton hallintosäännön päivityksen. Päivityksessä on otettu huomioon lainsäädännön muutokset ja EU:n alue- ja rakennepolitiikan uusi ohjelmakausi, ja lisäksi tehty joitakin kokouskäytäntöjä sujuvoittavia tarkistuksia. Uudistettu hallintosääntö tulee voimaan syyskuun alussa.

Muutostarpeet maakuntavaltuuston ja -hallituksen toiminnan vaikuttavuuden ja yhteistyön kehittämiseksi uudella valtuustokaudella tulevat erikseen päätettäväksi kauden käynnistyessä.

Lisäksi valtuutetut saivat tilannekatsaukset kuluneen kauden keskeisimmistä aluekehittämisen ja aluesuunnittelun työn etapeista.

”Kuha pysyy Uudellamaalla”

Maakuntavaltuuston toimikausi päättyy virallisesti heinäkuun lopussa. Maakuntajohtaja Savolainen kiitti puheenjohtaja Mari Holopaista, kukitti hänet ja luovutti muistoksi t-paidan, jossa komeilee Uudenmaan maakuntakala kuha sekä maakunnan koronaeristyksen inspiroima teksti: Kaikki hyvin, kuha pysyy Uudellamaalla.

Paita tullaan postittamaan kaikille maakuntavaltuuston jäsenille.

Mari Holopainen kiitti valtuutettuja kuluneen kauden hyvästä keskustelusta ja arvokkaasta työstä Uudenmaan hyväksi. Kiitoksia saivat myös liiton toimiston uuttera valmistelutyö sekä kokousten avaaminen suurelle yleisölle. Uusimaa-kaavan käsittelyä seurasikin laaja yleisö usean pitkän jatkokokouksen ajan.

– Olemme tällä kaudella avautuneet yleisölle. Siirryimme seminaarisaleista Helsingin valtuustosaliin ja esitimme päätöksenteon vaiheet suorina verkkolähetyksinä, Holopainen sanoi ja toivotti valtuutetuille hyvää kesää.

Uusi maakuntavaltuusto valitaan kuntavaalien tuloksen perusteella 14. syyskuuta pidettävässä Uudenmaan liiton jäsenkuntien edustajainkokouksessa.

Inka Tikkanen

Hallintojohtaja

Yleis-, talous- ja henkilöstöhallinnon johtaminen, päätöksenteon tuki, Uudenmaan liiton strategia

Palvelee myös ruotsiksi