Artikkeli

Maakuntien liittojen uusiin työ- ja toimintatapoihin tähtäävä hanke herättää kiinnostusta

Hymyilevät Rosa Tuomi, Aleksi Partanen ja Mari Kuparinen hankkeen kick off -tilaisuudessa.

Hankkeen työntekijät Rosa Tuomi ja Aleksi Partanen sekä Kuntaliiton Mari Kuparinen.

Maakuntien liitot yhdessä oppien ja kehittyen -hanke käynnistyi kick off -tilaisuudella, joka houkutteli linjoille runsaasti osallistujia. Hankkeessa kehitetään maakuntien liitoille uusia työ- ja toimintatapoja, joilla pyritään parantamaan henkilöstön osaamista, työmotivaatiota ja työssäjaksamista.Kick off -tilaisuus järjestettiin 16. helmikuuta etäyhteyksin. Linjoilla oli huikeat 235 osallistujaa.

Kaksivuotisessa hankkeessa on mukana kaikki 18 maakuntien liittoa, ja hankkeen vetovastuussa on Kuntaliitto yhdessä Uudenmaan liiton kanssa. Hanke on ensimmäinen liittojen henkilöstön kehittämisen yhteishanke.

Uusia työ- ja toimintatapoja on tarkoitus kehittää verkostoituen ja vertaisoppien. Hankkeen keskeisiä toimia ovat liittojen väliset asiantuntijavaihdot, mentorointiohjelma sekä muun muassa tulevaisuuden osaamisten sekä liittojen virkojen, työtehtävien ja ostopalveluiden kartoitus.

Innostuneina oppimaan kollegoilta

Kick off -tilaisuuden henki oli innostava. Puheenvuoroissa tuli esiin muun muassa se, miten hieno mahdollisuus projekti on liittojen henkilöstölle oppia kollegojen työstä ja saada uusia näkökulmia omaan työhönsä.

Tilaisuuden avasi Jose Valanta Kuntaliitosta. Projektihenkilöstö Rosa Tuomi ja Aleksi Partanen esittelivät hanketta, ja Uudenmaan liiton Eeva Oinonen ja Inka Tikkanen puhuivat vertaisoppimisen ja verkostoitumisen merkityksestä hankkeessa.

Kommenttipuheenvuorot kuultiin Olli Seppäseltä Etelä-Karjalan liitosta ja Petra Määttäseltä Varsinais-Suomen liitosta. Tilaisuuden puheenjohtajana toimi Mari Kuparinen Kuntaliitosta.

Ensimmäiset toimet käynnistyvät kevään aikana. Hankkeen etenemistä voi seurata Uudenmaan liiton verkkosivuilla sijaitsevalla hankkeen sivulla sekä hankkeen Twitter-tilillä(Avautuu uuteen ikkunaan, Siirryt toiseen palveluun).

Rosa Tuomi

Erityisasiantuntija