Oker-Blom, Pautola-Mol, Telén etenevät maakuntajohtajan valintaprosessissa

Maakuntajohtajan rekrytointi.

Uudenmaan maakuntajohtajan rekrytointia valmisteleva maakuntavaltuuston ja -hallituksen jäsenistä koostuva ryhmä on päättänyt, että soveltuvuusarviointien jälkeen kaikki kolme kärkihakijaa jatkaa maakuntahallituksen haastatteluihin ja valtuuston kuultavaksi. Kärkikolmikko on Jan D. Oker-Blom, Niina Pautola-Mol ja Tuija Telén.

Oker-Blom on Loviisan kaupunginjohtaja, Pautola-Mol toimii Päijät-Hämeen maakuntajohtajana ja Telén Karkkilan kaupunginjohtajana.

– Valintaprosessissa tilanne on hyvä. Syventävät analyysit osoittivat selkeitä eroja kärkihakijoiden persoonissa ja kompetensseissa, toteaa valintaryhmän puheenjohtaja Markku Markkula.

Maakuntahallitus haastattelee kärkihakijat maanantaina 28. elokuuta ja tekee maakuntavaltuustolle esityksen viran täyttämisestä 4. syyskuuta pidettävässä kokouksessa. Maakuntavaltuuston poliittiset ryhmät kuulevat kärkihakijoita 7. syyskuuta.

Maakuntavaltuusto valitsee uuden maakuntajohtajan kokouksessaan 12. syyskuuta. Maakuntajohtaja aloittaa työnsä marras–joulukuussa.

Ossi Savolaiselle on myönnetty ero maakuntajohtajan virasta eläkkeelle siirtymisen vuoksi 1.1.2024 alkaen. Sitä ennen hän pitää vuosilomansa.

Valintaryhmän jäsenet puolueittain:

Kok.: Markku Markkula, pj., varalla Mikko Piirtola
SDP: Pentti Arajärvi, varalla Ulla Kaukola
Vihr.: Minerva Krohn, varalla Leo Stranius
PS: Arja Juvonen, varalla Johannes Nieminen
RKP: Frida Sigfrids, varalla Anders Portin
Vas.: Antero Eerola, varalla Pia Lohikoski

Valintaryhmän pj., maakuntahallituksen pj. Markku Markkula, markku.markkula@aalto.fi,
Maakuntavaltuuston pj. Pentti Arajärvi, pentti@arajarvi.fi, puh. 040 582 0300

Inka Tikkanen

Hallintojohtaja

Yleis-, talous- ja henkilöstöhallinnon johtaminen, päätöksenteon tuki, Uudenmaan liiton strategia