Gå till innehåll
Nylands förbund Aktuellt Kontaktuppgifter
Nyhet

Oker-Blom, Pautola-Mol och Telén går vidare i urvalsprocessen av landskapsdirektör

Rekrytering av landskapsdirektör.

Urvalsgruppen med medlemmar från landskapsfullmäktige och landskapsstyrelsen som förbereder rekrytering av Nylands landskapsdirektör har beslutat efter lämplighetsbedömningarna att alla tre toppsökande går vidare till intervjuer med landskapsstyrelsen och landskapsfullmäktige. De tre toppsökande är Jan D. Oker-Blom, Niina Pautola-Mol och Tuija Telén.

Oker-Blom är stadsdirektör i Lovisa, Pautola-Mol landskapsdirektör i Päijänne-Tavastland och Telén stadsdirektör i Högfors.

– I urvalsprocessen är situationen bra. De fördjupade analyserna visade tydliga skillnader i toppkandidaternas personligheter och kompetens, konstaterar urvalsgruppens ordförande Markku Markkula.

Landskapsstyrelsen intervjuar toppkandidaterna måndagen den 28 augusti och lämnar ett förslag till landskapsfullmäktige om tillsättning av tjänsten vid sitt sammanträde den 4 september. De politiska grupperna i landskapsfullmäktige hör toppkandidaterna den 7 september.

Landskapsfullmäktige väljer en ny landskapsdirektör vid sitt sammanträde den 12 september. Den nya landskapsdirektören ska tillträda tjänsten i november–december.

Ossi Savolainen har beviljats avsked från tjänsten som landskapsdirektör på grund av pensionering från och med den 1 januari 2024. Innan Savolainen går i pension tar han ut sin semester.

Urvalsgruppens medlemmar och deras partier:

Saml: Markku Markkula, ordförande, ersättare Mikko Piirtola
SDP: Pentti Arajärvi, ersättare Ulla Kaukola
Gröna: Minerva Krohn, ersättare Leo Stranius
Sannf: Arja Juvonen, ersättare Johannes Nieminen
SFP: Frida Sigfrids, ersättare Anders Portin
VF: Antero Eerola, ersättare Pia Lohikoski

Ytterligare upplysningar:

Urvalsgruppens ordförande, landskapsstyrelsens ordförande Markku Markkula, markku.markkula@aalto.fi, tfn 050 464 2455
Landskapsfullmäktiges ordförande Pentti Arajärvi, pentti@arajarvi.fi, tfn 040 582 0300

Inka Tikkanen

Förvaltningsdirektör