Pentti Arajärvi maakuntavaltuuston johtoon, Markku Markkula jatkaa maakuntahallituksen puheenjohtajana

Valtuutettuja maakuntavaltuuston kokouksessa kokoussalissa.

Uudenmaan maakuntavaltuusto piti järjestäytymiskokouksensa 5. lokakuuta ja valitsi maakuntahallituksen kuluvalle kuntavaalikaudelle.

Maakuntavaltuuston puheenjohtajaksi valittiin sosialidemokraatteja edustava helsinkiläinen Pentti Arajärvi. Maakuntahallituksen puheenjohtajana jatkaa espoolainen Markku Markkula, joka edustaa kokoomusta.

Maakuntavaltuuston ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi nimettiin Arja Karhuvaara (kok, Helsinki) ja toiseksi varapuheenjohtajaksi Kalle Ikkelä (kok, Tuusula). Maakuntahallituksen varapuheenjohtajat ovat Minerva Krohn (vihr., Helsinki) ja Arja Juvonen (ps, Espoo).

Valtuuston kokouksen avasi ja puhetta johti Kerstin Ilander (r) Raaseporista siihen asti, kunnes valtuuston puheenjohtajisto oli valittu. Tämän jälkeen varapuheenjohtaja Arja Karhuvaara hoiti puheenjohtajan tehtävää, koska Pentti Arajärvellä oli este osallistua kokoukseen.

Kokoomus edelleen valtuuston suurin puolue

Uudenmaan kuntien edustajainkokouksen 14.9. valitsemassa maakuntavaltuustossa suurimman puolueen aseman pitää kokoomus 23 paikalla. Sosialidemokraattinen puolue kipusi vihreiden rinnalle. Molemmilla on nyt valtuustossa 14 paikkaa.

Perussuomalaisilla on valtuustossa 10 paikkaa, vasemmistoliitolla ja ruotsalaisella kansanpuolueella molemmilla 7 paikkaa ja keskustalla 4 paikkaa. Kristillisdemokraatit ja Liike Nyt saivat molemmat 2 paikkaa.

Uudenmaan liiton ylintä päätösvaltaa käyttävässä valtuustossa on 83 jäsentä, jotka ovat edustamiensa kuntien valtuustojen jäseniä. Jäsenistä 27 on Helsingistä, 12 Espoosta, 10 Vantaalta ja 3 Porvoosta sekä muista kunnista kustakin yksi tai kaksi edustajaa.

Kuntien asukaslukuihin perustuen edustajia on kolme enemmän kuin edellisellä kaudella.

Maakuntahallitus uudistui, puheenjohtaja jatkaa edelliskaudelta

Maakuntahallituksen kokoonpano uudistui viime kauteen verrattuna puheenjohtaja Markkulaa lukuun ottamatta.

Uudessa hallituksessa on 15 henkeä, joista kuusi edustaa Helsingin kaupunkia. Espoosta ja Vantaalta on molemmista kaksi jäsentä. Muita Uudenmaan 23 kuntaa edustaa yhteensä viisi jäsentä, jotka ovat Porvoosta, Kirkkonummelta, Lohjalta, Järvenpäästä ja Keravalta.

Lisäksi kokouksissa, joissa tehdään strategisia päätöksiä, on alle 100 000 asukkaan kuntia edustavilla varajäsenillä läsnäolo- ja puheoikeus.

Puolueittain hallituksen paikat jakaantuvat niin, että kokoomuksella on viisi paikkaa, vihreillä ja sosialidemokraateilla molemmilla kolme paikkaa, perussuomalaisilla kaksi paikkaa sekä ruotsalaisella kansanpuolueella ja vasemmistoliitolla molemmilla yksi paikka. Paikkajako perustuu kunnallisvaalien tulokseen Uudellamaalla.

Inka Tikkanen, maakuntavaltuuston ja -hallituksen sihteeri, hallintojohtaja, puh. 040 554 5538

Janne Tamminen, vaalien valmistelutoimikunnan sihteeri, erityisasiantuntija, puh. 050 558 6303

Päätöksenteko