Sari Multala jatkaa Helsingin ja Uudenmaan kansanedustajien puheenjohtajana

Lähikuva kahdesta henkilöstä, vasemmalla Sari Multala, oikealla Eemeli Peltonen.

Puheenjohtaja Sari Multala sekä varapuheenjohtajista Eemeli Peltonen.

Helsingin ja Uudenmaan kansanedustajien neuvottelukunta piti järjestäytymiskokouksensa 28. huhtikuuta. Kokous valitsi puheenjohtajaksi Sari Multalan (kok.). Varapuheenjohtajiksi nimettiin Ari Koponen (ps), Eemeli Peltonen (sd) ja Tiina Elo (vihr.).

Mukana oli useita uusia kansanedustajia ja yhteinen hyvä sävel löytyi heti, kun suunniteltiin seuraavien kokousten aiheita. Uuttamaata koskevista liikennehankkeista ja rahoituksesta toivottiin keskustelua pikimmiten. Asumisen hinta ja asuntotarjonta otetaan keskusteluun kesän lopulla.

Maankäytön, asumisen ja liikenteen teemat ovat keskeisiä uusimaalaisen edunvalvonnan, työllisyyden ja hyvinvoinnin kannalta. Neuvottelukunta haluaa olla ajoissa valmis vuoropuheluun MAL-neuvottelujen käynnistyessä valtion kanssa.

Aluekehitysjohtaja Juha Eskelinen sijaisti maakuntajohtajaa ja esitteli Uudenmaan liiton vastauksia hallitusneuvottelujen keskeisiin kysymyksiin. Työvoiman saatavuus, kiertotalouden ja vihreän siirtymän mahdollisuudet sekä tutkimuksen ja kehittämisen rahoitus nousevat kärkeen puhuttaessa Uudenmaan menestyksestä. Eskelinen muistutti myös, että kasvua kannattaa tukea erityisesti kasvuseuduilla.

Maakuntahallituksen puheenjohtaja Markku Markkula toivoi läheistä yhteistyötä maakuntahallituksen ja kansanedustajien kanssa sekä kertoi suunnitteilla olevista uusista yhteistyömuodoista.

Edunvalvonta