Tervetuloa Tulevaisuustutkaan 12.10.: Maahanmuutosta ratkaisu heikkenevään huoltosuhteeseen ja osaajapulaan?

Oranssi tausta, jonka keskellä ympyrä. Ympyrän päällä valkoinen vino palkki, jossa lukee Tulevaisuustutka.

Suomessa väestö ikääntyy, syntyvyys laskee ja työikäisten määrä vähenee. Samaan aikaan yritykset kertovat kasvavasta työvoima- ja osaajapulasta. Suomen väestöllisenä keskittymänä ja nopeimmin kasvavana alueena haasteet korostuvat Uudellamaalla.

Onko maahanmuutto ratkaisu väestön ikääntymisen aiheuttamiin haasteisiin ja työvoimatarpeisiin? Mikä vaikutus nykyisen hallitusohjelman linjauksilla on maahanmuuttoon? Näitä kysymyksiä käsitellään Tulevaisuustutka-webinaarissa torstaina 12.10. klo 8.15–9.30.

Tilaisuudessa Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etlan tutkimusjohtaja Antti Kauhanen tarkastelee maahanmuuton vaikutuksia Suomen työllisyyteen ja talouteen. Hän tarkastelee myös maahanmuuton mahdollisuutta kompensoida ikääntymisen vaikutuksia.

Suomen startup-yhteisön pääekonomisti Youssef Zad avaa ulkomaalaisten osaajien merkitystä suomalaisille kasvu- ja startup-yrityksille. Lisäksi hän pohtii, miten nykyisen hallituksen tuoreet maahanmuuttolinjaukset näyttäytyvät näiden yritysten ja osaajien näkökulmasta.

Helsingin kaupungin erikoistutkija Pasi Saukkosen puheenvuorossa kuulemme, millaisena ratkaisuna maahanmuutto näyttäytyy heikkenevän huoltosuhteen näkökulmasta ja mitä haasteita tähän liittyy.

Tilaisuuden juontaa va. maakuntajohtaja Juha Eskelinen Uudenmaan liitosta.

Tulevaisuustutka-webinaarisarjassa ennakoidaan globaaleja muutosvoimia ja niiden vaikutuksia Uudellemaalle. Uudenmaan liiton järjestämät Tulevaisuustutka-webinaarit ovat avoimia kaikille maakunnan tulevaisuudesta kiinnostuneille.

Tilaisuuteen ei tarvitse ilmoittautua etukäteen. Tilaisuuden tallenne julkaistaan Uudenmaan liiton Youtube-tilillä(Siirryt toiseen palveluun).

Johannes Herala

Erityisasiantuntija

+358 44 365 1988

Uudenmaan alueellinen kehitys, kunta- ja aluetalous, toimintaympäristön analyysit, erillisselvitykset