Uudella hankkeella vahvistetaan kulttuurin yhdenvertaista saatavuutta maakunnassa

Uudenmaan kulttuurimarkkinat – Nylands Kulturmarknad -hankkeessa vahvistetaan kulttuurin yhdenvertaista saatavuutta alueella ja lisätään taiteilijoiden ja luovan alan freelancereiden työllistymistä. Mukana hankkeessa on kaikki Uudenmaan 26 kuntaa.

– Uudellamaalla asuu kolmannes kaikista suomalaisista ja alueella työskentelee suurin osa maamme luovien alojen ammattilaisista. Kulttuurin yhdenvertaisen saavutettavuuden lisääminen ja kulttuurialan ammattilaisten työllisyyden vahvistaminen lisäävät alueen elinvoimaa ja asukkaiden hyvinvointia ja osallisuutta, taustoittaa kulttuuriasiantuntija Katriina Rosavaara Uudenmaan liitosta.

Kulttuurimarkkinat-tapahtumissa törmäävät kulttuurin tuottajat ja ostajat

Osana hankkeen toteutusta järjestetään Uudenmaan kulttuurimarkkinat -tapahtuma 24.9.2024 Musiikkitalolla Helsingissä. Toinen vastaava tapahtuma järjestetään syksyllä 2025.

Kaikki alueen 26 kuntaa saavat käyttöönsä ostorahan, jolla ne voivat hankkia kuntaan valitsemaansa sisältöä Kulttuurimarkkinat-tapahtumista. Kulttuurimarkkinat-tapahtumiin kutsutaan mukaan myös maakunnan hyvinvointialueet, taiteilijajärjestöt ja luovien alojen yrittäjät.

Hankkeen aikana järjestetään myös työpajoja sekä kunnille että taiteilijoille ja muille luovan alan toimijoille. Työpajoissa kartoitetaan kulttuuripalveluiden katvealueita ja etsitään samalla myös ratkaisuja saavutettavuuden parantamiseen.

– Toiveena onkin, että hankkeen avulla löydetään uusia yhteistyö- ja toimintamalleja kuntien ja kulttuuritoimijoiden kesken. Näin voidaan turvata monipuoliset ja laadukkaat kulttuuripalvelut kaikille myös hankkeen jälkeen, sanoo hankkeessa projektikoordinaattorina aloittanut Päivi Komsi-Karppi.

Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittaman hankkeen toteutusaika on 1.3.2024–31.12.2025. Uudenmaan liitto toteuttaa hanketta yhdessä Uudenmaan kuntien kanssa.

Päivi Komsi-Karppi

Projektikoordinaattori