Uudenmaan liitto mukaan Euroopan kaupunkipolitiikan julistukseen

Brussels Declaration of European mayors. A European urban policy fit for the future.

Maakuntajohtaja Tuija Telén on allekirjoittanut Uudenmaan liiton puolesta Euroopan kaupunkien ja alueiden julistuksen kaupunkipolitiikan vahvistamiseksi. Julistuksessa esitetään konkreettisia suosituksia vaikuttavan ja kunnianhimoisen EU:n kaupunkipolitiikan rakentamiseen.

Osana Belgian EU-puheenjohtajuuskauden avausta useat Euroopan kaupunginjohtajat sitoutuivat julistukseen 24. tammikuuta Brysselissä. Helsinki ja Espoo kuuluivat ensimmäisiin allekirjoittajiin, ja sen jälkeen lisää kaupunkeja ja alueita on kannustettu julistuksen allekirjoittajiksi.

Kaupunkien merkityksen tunnistaminen aiempaa vaikuttavammin on myös yksi Uudenmaan ydinviesteistä EU:n suuntaan.

–  Yhteiset eurooppalaiset viestit kaupungeilta ja alueilta ovat erittäin tärkeitä ennen kesällä pidettäviä Euroopan parlamentin vaaleja. On kunnia, että Uusimaa voi olla mukana tällaisessa yhteistyöverkostossa, sanoo Tuija Telén.

Kaupungeille ja alueille vahvempi rooli EU:n päätöksentekoon

Julistukseen on koottu tärkeimmät kaupunkeja koskettavista teemat, joihin EU-päätöksenteossa tulee kiinnittää huomiota tulevalla toimikaudella 2024–2029. Lisäksi kaupungit esittävät omia tavoitteitaan sekä suosituksia ratkaisuiksi.

Julistukseen osallistuminen on vahva signaali halusta olla liikkeellepaneva voima EU-politiikassa.

Julistus painottaa kaupunkien ja alueiden roolin vahvistamista EU:n päätöksenteossa. Myös suomalaisilta ja uusimaalaisilta kaupungeilta julistukseen osallistuminen on vahva signaali halusta olla liikkeellepaneva voima EU-politiikassa.

Samalla se on kaupunkien yhteinen suunnitelma, jonka edistymistä arvioidaan koko Belgian puheenjohtajakauden ajan. Julistuksen sisältöä käsiteltiin viimeksi Euroopan alueiden komitean järjestämässä kaupunkien ja alueiden konferenssissa, jota isännöi Belgian Mons 18.–19. maaliskuuta. Myös maakuntajohtaja Telén osallistui tapahtumaan.

Tuija Telén

Maakuntajohtaja

Liiton toiminnan, talouden ja hallinnon johtaminen, asioiden valmistelu maakuntahallituksen päätettäväksi.

Palvelee myös ruotsiksi

Tapaamisvaraukset: assistentti Hanne Koljonen, puh. +358 40 552 3152