Uudenmaan maakuntavaltuustoon nimettiin 83 kuntien edustajaa

Harmaalla pohjalla oranssi puhekupla, jonka sisällä megafoni.

Uudenmaan kuntien edustajainkokous on tänään valinnut maakuntavaltuuston kuntavaalikaudelle 2021– 2025. Uudenmaan liiton ylintä päätösvaltaa käyttävässä valtuustossa on 83 jäsentä, jotka ovat edustamiensa kuntien valtuustojen jäseniä.

Maakuntavaltuustossa on 27 edustajaa Helsingistä, 12 Espoosta, 10 Vantaalta ja 3 Porvoosta sekä muista kunnista kustakin yksi tai kaksi edustajaa. Aiempaan kauteen verrattuna edustajia on kolme enemmän.

Paikkamäärät lasketaan kuntien asukaslukujen mukaan siten, että kunta saa valtuustoon edustajan jokaista alkavaa 25 000 asukasta kohden. Laskelma perustuu kuntavaaleja edeltävän vuodenvaihteen väkilukuun.

Edustajainkokouksen puheenjohtajana toimi Juha Summanen Helsingin kaupunginkansliasta. Kutakin Uudenmaan 26 kuntaa edusti yksi jäsen, jonka äänimäärä määräytyi asukasluvun mukaan.

Kokoomus jatkaa suurimpana puolueena, puheenjohtaja Helsingistä

Kokoomus piti maakuntavaltuustossa kuntavaalien tuloksen perusteella suurimman puolueen asemansa 23 paikalla. Sosialidemokraattinen puolue kipusi vihreiden rinnalle. Molemmilla on nyt valtuustossa 14 paikkaa.

Perussuomalaisilla on valtuustossa 10 paikkaa, vasemmistoliitolla ja ruotsalaisella kansanpuolueella molemmilla 7 paikkaa ja keskustalla 4 paikkaa. Kristillisdemokraatit ja Liike Nyt saivat molemmat 2 paikkaa.

Puolueiden välisen sopimuksen mukaan puheenjohtajaksi valitaan sosialidemokraatteja edustava helsinkiläinen.

Maakuntahallitus sekä toimielimien puheenjohtajat nimetään lokakuussa

Valtuusto järjestäytyy 5. lokakuuta, ja valitsee maakuntahallituksen. Maakuntahallitus jatkaa 15 jäsenen voimin. Uudenmaan liiton perussopimuksen mukaan kuntia edustavat jäsenet valitaan niin, että yli sadantuhannen asukkaan kunnasta tulee yksi jäsen kutakin täyttä sataatuhatta asukasta kohti.

Helsinki saa maakuntahallitukseen 6 jäsentä ja Espoo ja Vantaa molemmat 2 jäsentä. Muista kahdestakymmenestäkolmesta Uudenmaan kunnasta on yhteensä 5 jäsentä.

Maakuntavaltuuston ja -hallituksen toimikaudet käynnistyvät normaalia myöhemmin, sillä koronapandemia viivästytti kuntavaaleja.

Vaalien valmistelutoimikunnan sihteeri, erityisasiantuntija Janne Tamminen, puh. 050 558 6303
Edustajainkokouksen sihteeri, hallintojohtaja Inka Tikkanen, puh. 040 554 5538

Päätöksenteko