Uudenmaan rooli ja mahdollisuudet Naton jäsenmaa Suomessa teemana Tulevaisuustutkassa 31.5.

Oranssi tausta, jonka keskellä ympyrä. Ympyrän päällä valkoinen vino palkki, jossa lukee Tulevaisuustutka.

Suomen jäsenyys Natossa vaikuttaa asioihin monella tasolla. Keskiviikkona 31.5. klo 8.15–9.30 järjestettävässä Tulevaisuustutkassa kiinnostaa, mitä Nato-jäsenyys merkitsee Uudellemaalle. Jäsenyydellä on heijastusvaikutuksia Uudenmaan tulevaisuuteen esimerkiksi turvallisuuden, liike-elämän mahdollisuuksien ja aluekehittämisen näkökulmasta. Huomaa tilaisuuden muuttunut päättymisaika.

Kanssamme Nato-jäsenyyden mukanaan tuomista tulevaisuudenkuvista ja mahdollisuuksista keskustelee etulinjan Nato-asiantuntijoita. Kaikki puhujat tarkastelevat teemaa samantyyppisten kysymysten kautta, mutta jokainen oman asiantuntemuksensa ja työroolinsa näkökulmasta.

Tulevaisuustutkassa Risto E.J. Penttilä tarkastelee Uudenmaan erilaisia tulevaisuusnäkymiä. Filosofian tohtori Penttilä toimii tällä hetkellä ajatuspaja Nordic West Officen toimitusjohtajana. Hänet tunnetaan lisäksi muun muassa Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA:sta, Keskuskauppakamarista, entisenä kansanedustajana ja kansainvälisistä tehtävistä.

Pekka Toveri pohtii sotilasuransa kautta Naton merkitystä ja tekee nostoja, joista uusimaalaisten on hyvä tietää. Tällä hetkellä kansanedustajan toimiva Toveri on sotilasarvoltaan kenraalimajuri evp ja on toiminut puolustusvoimien lisäksi myös esimerkiksi Ulkopoliittisessa instituutissa.

Naton myötä avautuvista mahdollisuuksista liike-elämälle ja näkymistä digitalisaatioon sekä TKI- ja osaajakysymyksiin kertovat Mike Klyszeiko (Director, Launchpad USA) ja Elsa Korpi (Policy Coordinator) Amcham Finland ry:stä. Amcham Finland edistää kansainvälistymistä ja myönteistä kuvaa ulkomaisista investoinneista ja kansainvälisistä osaajista Suomessa. Puheenvuoro on englanniksi.

Tilaisuuden juontaa aluekehitysjohtaja Juha Eskelinen Uudenmaan liitosta.

Tulevaisuustutka-webinaarisarjassa ennakoidaan globaaleja muutosvoimia ja niiden vaikutuksia Uudellemaalle. Uudenmaan liiton järjestämät Tulevaisuustutka-webinaarit ovat avoimia kaikille maakunnan tulevaisuudesta kiinnostuneille.

Tilaisuuteen ei tarvitse ilmoittautua etukäteen. Tilaisuuden tallenne julkaistaan Uudenmaan liiton Youtube-tilillä.

EnnakointiTapahtumat