Uusimaa-palkinto Suomalainen villa -vaikuttajamedialle – Lampaan villasta uusi buumi

Suomalainen villa -vaikuttajamedian Anni Laitinen ja Jenni Vanhanen ruskean sävyisissä villapaidoissa.

Suomalainen villa -median perustajat Anni Laitinen ja Jenni Vanhanen.

Vaikuttajamedia Suomalainen villa on valittu Uusimaa-palkinnon 2022 saajaksi. Kyseessä on helmikuussa 2021 perustettu innovatiivinen verkkosivusto, joka kokoaa yhteen kotimaisten villalankojen myyjät ja ostajat, tarjoaa villatietoutta ja innostaa kuluttajia suomalaisten lankojen käyttöön.

Palkintoraati ylisti laadukasta verkkosivustoa ja monipuolista sosiaalisen median hyödyntämistä. Vaikuttajamedian perustajien tavoitteena on nostaa kotimaisen villan tunnettuutta ja sitä kautta lisätä villan kysyntää ja tehostaa sen hyötykäyttöä.

Uudenmaan liiton palkinto ja 5 000 euron summa toiminnan edelleen kehittämiseen luovutettiin torstaina 26.8. Red Carpet -festivaaligaalassa Hyvinkäällä. Palkinnon teemana oli tällä kertaa ’Ympäristöviisas Uusimaa’.

Käsityöbuumin aallonharjalla

Uusimaa-palkinnon luovutti maakuntajohtaja Ossi Savolainen ja sen vastaanottivat Suomalainen villa -median perustajat, vihtiläisyrittäjät Anni Laitinen ja Jenni Vanhanen.

– Perinteisen villan tuominen uuteen tietoisuuteen on lisännyt kotimaista tuotantoa ja ollut synnyttämässä koronan myötä tulta saanutta käsin tekemisen -buumia, maakuntajohtaja Savolainen sanoi palkintoa luovuttaessaan.

Palkitut naiset ponnistavat Uudeltamaalta ja antavat sen näkyä kaikessa tekemisessään.

– Olen todella onnellinen ja ylpeä Uusimaa-palkinnosta. Se vahvistaa, että olemme suomalaista villaa nostaessamme oikealla tiellä. Vaikka levitämme villatietoutta ja yhdistämme villa-alan toimijoita valtakunnallisesti, haluamme, että kotiseutu ja Uusimaa näkyvät siinä mitä teemme, totesi Anni Laitinen palkintoseremonioissa.

Myös Jenni Vanhanen iloitsi, että villan tunnettuuden kasvattaminen saa tunnustusta.

– Villa on ollut omaa sydäntäni lähelläni siitä lähtien, kun sain ensimmäisen ja toistaiseksi ainoan lampaani 1980-luvulla. Ekologisuus, lähituotanto ja kädentaidot ovat tärkeitä arvoja, ja saamamme palkinto rohkaisee jatkamaan niiden eteen työskentelyä, Jenni Vanhanen sanoi.

Ympäristöviisas-teeman mukaisesti suomalainen villa on vastuullisesti lähellä tuotettua ja sen matka langaksi on läpinäkyvä. Villa on myös eettinen valinta. Villaa voi käyttää monipuolisesti ja sen tuotanto tukee paikallista yrittäjyyttä.

– Suomalainen villa -sivustomme kautta villan myyjät, ostajat, lampurit, kehräämöt, värjäämöt ja kauppiaat ovat löytäneet jo hienosti toisensa, Anni ja Jenni iloitsivat. Tästä on hyvä jatkaa!

Rakkaudesta villaan

Jenni ja Anni ovat tahoillaan ja yhdessä tehneet työtä suomalaisen villan eteen jo usean vuoden ajan. Idea palkitusta sivustosta syntyi rakkaudesta kotimaiseen villaan. Suomalaisella villalla perustajat tarkoittavat Suomessa kasvaneen lampaan villaa. Se käsitellään ja hyödynnetään Suomessa, mikä luo myös työpaikkoja ja pienentää hiilijalanjälkeä.

Jenni on palkittu aiemmin Taito-palkinnolla ja Vuoden artesaanina vuonna 2019. Aiemmin järjestelmäarkkitehtina toiminut Jenni on innostunut myös digitekemisestä. Anni puolestaan on taustaltaan kirjoittaja, kuvaaja ja somettaja ja ahkera käsityöharrastaja.

Suomalaisesta villasta saadaan monentyyppistä lankaa, ohuesta kudontaan sopivasta langasta hyvin paksuun mattolankaan. Villaa käytetään huovutukseen ja siitä valmistetaan huopalevyä. Tuotteista tuttuja ovat esimerkiksi tyynyt ja peitot. Vähemmän tunnettua on villan käyttäminen eristeenä ja puutarhakatteena.

Tunnustusta myös kahdelle muulle ehdotukselle

Uusimaa-palkinnon valintaraati haluaa lisäksi nostaa esille kakkossijan jakaneet Outsider Art Festivaalin ja Länsi-Uudenmaan Vesi ja Ympäristö ry:n vaikuttavasta toiminnasta ’Ympäristöviisas Uusimaa’ -teeman toteuttamisessa.

Uudenmaan liitto edeltäjineen on valinnut palkittavan jo 40 vuotta. Palkinnon edellytyksenä on, että sen saaja on omalla toiminnalla tai innovaatiolla edesauttanut Uudenmaan kehittymistä, parantanut uusmaalaisten elämänlaatua tai rikastuttanut paikallista identiteettiä.

Asiantuntijaraati valitsee voittajan uusmaalaisten ehdotusten pohjalta. Raadissa on edustus Uudenmaan maakuntahallituksesta, Uudenmaan liitosta, Helsingin yliopiston Eteläsuomalaisesta osakunnasta sekä Ylen Uudenmaan aluetoimituksesta. Lisäksi vuosittain vaihtuvina tahoina olivat Kulttuuri- ja taidealan keskusjärjestö KULTA ry, Taiteen edistämiskeskus sekä Suomen sosiaali ja terveys SOSTE ry.

Anni Laitinen, puh. 040 594 5014
Jenni Vanhanen, puh. 045 7834 4445

Verkkosivut: https://www.suomalainenvilla.fi(Avautuu uuteen ikkunaan, Siirryt toiseen palveluun)
Facebook: @suomalainenvilla(Avautuu uuteen ikkunaan, Siirryt toiseen palveluun)