Nylandspriset går till Suomalainen villa – Mediepåverkan lyfter fårull

Foto av mediet Suomalainen villas grundare Anni Laitinen och Jenni Vanhanen.

Mediepåverkaren Suomalainen villa (Finsk ull) har tilldelats Nylandspriset 2022. Det är fråga om en innovativ webbplats som startades upp i februari 2021 och som sammanför säljare och köpare av inhemskt ullgarn, står till tjänst med information om ull och inspirerar till användning av finländskt garn.

Prisjuryn lovordade den högklassiga webbplatsen och det mångsidiga utnyttjandet av sociala medier. De som grundat kanalen för mediepåverkan har som mål att göra inhemsk ull mera känd och därigenom att öka efterfrågan på ull och att effektivera nyttjandet av ull.

Prissumman, som Nylands förbund står för och som ska användas för fortsatt utveckling av verksamheten, uppgår till 5 000 euro, och den överlämnades till pristagaren torsdag 26 augusti vid en galakväll i samband med Red Carpet-festivalen i Hyvinge. Prisets tema är denna gång ”Ett miljösmart Nyland”.

Handarbetsboom på topp

Nylandspriset överräcktes av landskapsdirektör Ossi Savolainen, och det mottogs av mediet Suomalainen villas grundare, företagarna Anni Laitinen och Jenni Vanhanen från Vichtis.

– Att man på nytt lyfter fram och ökar medvetenheten om traditionell ull har bidragit till ökad inhemsk produktion och till den handarbets- och hantverksboom som uppstått i och med covid-19, sade landskapsdirektör Ossi Savolainen då han överräckte priset.

De prisbelönta kvinnorna tar avstamp i Nyland och ser till att det märks i allt de gör.

– Jag är verkligen lycklig och stolt över Nylandspriset. Det bekräftar att vi befinner oss på rätt väg då vi lyfter fram finsk ull. Även om vi sprider kunskap om ull och sammanför aktörer inom ullbranschen nationellt, så vill vi att hembygden och Nyland ska vara synliga i det vi arbetar med, konstaterade Anni Laitinen under prisceremonin.

Också Jenni Vanhanen gladde sig åt att arbetet med att göra ullen mera känd röner erkännande.

– Ull är något som har legat mig varmt om hjärtat ända sedan jag på 1980-talet fick mitt första och hittills enda får. Ekologiskhet, närproduktion och hantverk är viktiga värderingar, och det pris vi har tilldelats ger oss uppmuntran att fortsätta med arbetet för att främja dem, sade Jenni Vanhanen.

I enlighet med temat om miljösmarthet är den finska ullen producerad ansvarsfullt och nära och dess omvandling till garn sker transparent. Ull är också ett etiskt val. Ull kan tillvaratas på ett mångsidigt sätt och dess produktion stöder lokalt företagande.

– Genom vår webbplats Suomalainen villa har köpare och säljare av ull, fårskötare, spinnerier, färgerier och handelsmän redan fint funnit varandra, konstaterade Anni och Jenni glatt. Härifrån är det gott att gå vidare!

Av kärlek till ylle

Jenni och Anni har på vart sitt håll och tillsammans redan i flera års tid verkat för den finska ullens sak. Idén till den prisbelönta webbplatsen bottnar i kärleken till finsk ull. Med finsk ull avser grundarna ull från får som har fötts upp i Finland. Den bearbetas och tillvaratas i Finland, vilket genererar arbetstillfällen och minskar klimatavtrycket.

Jenni har förut fått Taitopriset och priset Årets artesan 2019. Den tidigare systemarkitekten Jenni är också ivrig att jobba digitalt. Anni har för sin del en bakgrund som skribent, fotograf, aktiv inom sociala medier och en person som handarbetar flitigt.

Av finsk ull kan man tillverka flera sorters garn, från tunt garn som lämpar sig för vävning och stickning till mycket tjockt mattgarn. Ull används vid filtning och vid tillverkningen av filtskiva. Bekanta produkter är till exempel kuddar och täcken. Mindre känt är att ull kan användas som isoleringsmaterial och som dekorationsflis i trädgården.

Erkännande också för två andra kandidater

Nylandsprisets prisjury ville också lyfta fram två aktörer på delad andra plats: Outsider Art Festivalen och Västra Nylands vatten och miljö rf. De belönades för sin imponerande verksamhet i enlighet med temat ”Ett miljösmart Nyland”.

Nylands förbund och dess föregångare har redan i fyrtio år valt pristagarna. Av pristagaren förutsätts att denna med sin egen verksamhet eller innovation har främjat utvecklingen av Nyland, förbättrat nylänningarnas livskvalitet eller berikat den lokala identiteten.

En expertjury utser vinnaren utifrån de förslag som nylänningarna inlämnat. Juryn består av representanter för Nylands landskapsstyrelse, Nylands förbund, studentnationen Eteläsuomalainen osakunta vid Helsingfors universitet samt Yles regionala redaktion i Nyland. De jurymedlemmar som årligen avlöses kom från Kultur- och konstområdets centralorganisation KULTA rf, Centret för konstfrämjande samt SOSTE Finlands social och hälsa rf.

Upplysningar:

Anni Laitinen, tfn 040594 5014
Jenni Vanhanen, tfn 045 7834 4445

Webbplats: https://www.suomalainenvilla.fi/(Öppnas i nytt fönster, Du går över till annan tjänst)
Facebook: @suomalainenvilla(Öppnas i nytt fönster, Du går över till annan tjänst)
Instagram: @suomalainenvilla

Nyckelord: