Artikkeli

Avaus Uudenmaan kiertotalouslaaksosta liikkeelle

Vihreitä lehtiä kasvava nuoli osoittaa ylöspäin.

Uudenmaan liiton, Teknologian tutkimuskeskus VTT:n ja CLIC Innovationin käynnistämä yhteinen avaus Uudenmaan kiertotalouslaakson kehittämisestä on päässyt vauhtiin. Tavoitteena on vauhdittaa vihreää siirtymää, edistää merkittävästi kiertotaloutta maakunnassa ja tarjota alusta kansainvälisen liiketoiminnan ja yhteistyön tarpeisiin.

Hanke keskittyy laaja-alaiseen ekosysteemikehittämiseen ja yhteensovittaa maakunnan kiertotaloushankkeiden ja paikallisten ekosysteemien toimintaa.  Työn pohjaksi on laadittu nykytila-analyysi kiertotalouden osalta. Hankekartoituksessa tunnistettiin Uudellamaalla olevan noin 300 toimijaa ja 68 hanketta, joiden yhteinen arvo on 120 miljoonaa euroa. Mukaan laskettiin käynnissä olevat ja vuonna 2020 päättyneet hankkeet.

Tutustu Kohti kiertotalouslaaksoa –raporttiin (pdf)

Huhtikuun alussa käynnistyi Uudenmaan kiertotalouslaakson esiselvitys -hanke, jossa Green Net Finland (GNF), VTT, CLIC Innovation ja HSY tunnistavat alueen keskeiset kiertotaloustoimijat, arvoketjut ja mittarit sekä yhteisissä työpajoissa suunnittelevat maakunnan kiertotaloustiekartan jatkoaskeleet. Puolivuotisen hankkeen tuloksena syntyy Uudenmaan kiertotalouslaakso -konsepti jatkokehittämistä varten.

Lue lisää kiertotalouslaakson esiselvityshankkeesta GNF:n sivuilla(Avautuu uuteen ikkunaan, Siirryt toiseen palveluun)

Pia Tynys

Johtava ilmastoasiantuntija