Uudenmaan liitto Ajankohtaista Yhteystiedot

Central Baltic -ohjelman rahoitushaku avoinna 10.3. asti

Interreg Central Baltic Programme - Co-funded by the European Union. Contact Point Finland. Karttakuva Itämeren alueesta sekä kallioinen merimaisema.

Interreg Central Baltic -ohjelman toinen rahoitushaku kaudella 2021–2027 on avoinna perjantaihin 10.3. kello 12 asti. Ohjelmasta tuetaan valtioiden rajat ylittäviä yhteistyöhankkeita keskisen Itämeren alueella. Kehittämishankkeiden teemoja ovat yritykset, ympäristö, työllistyminen ja julkiset palvelut.

Suomessa ohjelma kattaa kahdeksan eteläistä maakuntaa sekä Ahvenanmaan. Naapurimaista ohjelma-alueeseen kuuluvat Viro, Latvia ja itäinen Ruotsi. Hankkeissa on oltava kumppaneita vähintään kahdesta eri maasta. Rahoitus tulee Euroopan aluekehitysrahastosta.

Rahoitusta voi hakea ohjelman seitsemään tavoitteeseen neljän eri teeman alla:

Yritysten innovatiivinen kehittäminen
1. Pienten ja keskisuurten yritysten viennin laajentaminen
2. Uusien skaalautuvien kasvuyritysten määrän lisääminen

Ympäristön tilan parantaminen ja resurssien käytön tehostaminen
3. Yhteiset kiertotalousratkaisut
4. Rannikko- ja merialueiden tilan parantaminen
5. Hiilidioksidipäästöjen vähentäminen

Paremmat työllistymismahdollisuudet
6. Paremmat työllistymismahdollisuudet työmarkkinoilla

Paremmat julkiset palvelut
7. Paremmat julkiset kansalaispalvelut ja ratkaisut

Tukea tarjolla eri kokoisille hankkeille

Rahoitusta voi hakea ohjelmassa määriteltyihin isompiin hankkeisiin (”regular projects”) tai pienhankkeisiin (”small projects”). Ohjelmarahoituksen osuus on 80 prosenttia hankkeen kokonaiskustannuksista.

Isojen hankkeiden budjetti on maksimissaan 4 miljoonaa euroa niin, että kunkin hankepartnerin budjetti on enimmillään 2 miljoonaa euroa. Hankkeiden kesto on yleensä 3–4 vuotta. Hakuprosessi on kaksivaiheinen. Pienhankkeiden enimmäisbudjetti on 213 550 euroa ja kesto on maksimissaan puolitoista vuotta. Hakuprosessi on yksivaiheinen.

Rahoitusta haetaan ohjelman sähköisessä Jems-hakemus- ja raportointijärjestelmässä (Joint Electornic Monitoring System).

Uudenmaan liitto hallinnoi ohjelman kontaktipistettä ja kansallista vastinrahoitusta

Ylläpidämme Uudenmaan liitossa Central Baltic -ohjelman kontaktipistettä Suomessa. Se tiedottaa rahoitusmahdollisuuksista ja edistää ohjelman toteutumista.

Uudenmaan liitto myöntää kansallisen vastinrahoituksen hankkeiden suomalaisille partnereille. Vastinrahoitusta voi hakea sitten, kun hankkeelle on saatu myönteinen EU-rahoituspäätös.

Central Baltic -kuulumisia voi seurata ohjelman sosiaalisen median kanavilla. Löydät Central Baltic ohjelman Facebookista(Siirryt toiseen palveluun), Twitteristä(Siirryt toiseen palveluun) ja Instagramista(Siirryt toiseen palveluun).

Ohjelman verkkosivuilta voit tilata sähköpostiisi uutiskirjeen(Siirryt toiseen palveluun), jota julkaistaan usealla eri kielellä.

Lisätietoja:

Eero Venäläinen