Kiristyvä kuntatalous huolettaa Uudenmaan ja Helsingin kansanedustajia

Harmaalla pohjalla oranssi puhekupla, jonka sisällä megafoni.

Helsingin ja Uudenmaan kansanedustajien neuvottelukunta kokoontui keskustelemaan valtion ensi vuoden tulo- ja menoarvion vaikutuksista kuntatalouteen sekä Uudenmaan liikennehankkeisiin.

Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä kertoi aluksi, että koronatukien poistuminen heikentää kuntataloutta valtakunnallisesti yhdellä miljardilla. Kuntatalous kiristyy myös, koska verotulojen kasvu jää heikoksi, väestö ikääntyy ja kuntien tehtäväkenttä laajenee vuonna 2022. Uudenmaan kasvavien kuntien investointitaso pysyy korkealla.

Kaupunginjohtaja Mäkelä kannusti kansanedustajia aktiiviseen edunvalvontaan. Hän muistutti, että Helsinki, Espoo ja Vantaa ovat valtionosuusjärjestelmän suurimmat nettomaksajat.

Maakuntajohtaja Ossi Savolainen kertoi, että Uusimaa saa ensi vuodelle perusväylänpitoon noin 1 400 miljoonaa euroa​. Tämä rahoitus on ollut pienessä laskussa vuodesta 2020​. Kunnossapito osoitetut varat ovat suunnilleen kahden edellisen vuoden tasolla​. Korjausvelan vähentämiseen saadaan 300 miljoonaa euroa, kuten kahtena edellisenä vuonna​.

Länsimetron ja Raide-Jokerin rakentaminen sekä Vantaan ratikan ja lähijunaliikenteen varikoiden suunnittelu​ jatkuvat valtion avustuksella. Uutena rahoitettavana on Länsi-Helsingin ratikoiden suunnittelu​. Avustussumma on pienentynyt viime vuosina, kun suuria hankkeita on päättynyt tai päättymässä​.

Kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen ja kuntien joukkoliikennehankkeisiin on jaossa valtakunnallisesti 3,5 miljoonaa euroa.

Kokouksessa olivat läsnä:

Kansanedustajat:

Sarkomaa Sari (puheenjohtaja, kok.)
Elo Tiina (varapuheenjohtaja, vihr.)
Multala Sari (kok)
Mykkänen Kai (kok)