Ministeriöiden lausunto­pyyntö­aikataulut hyvän hallinto­tavan vastaisia – Työn­tekijöiden lomia lykättävä

Silmälasipäinen Ossi Savolainen pukeutuneena siniseen puvun takkiin, valkoiseen paitaan ja kuviolliseen rusettiin.

Uudenmaan maakuntajohtaja Ossi Savolainen paheksuu ministeriöiden tapaa lähettää kuntiin ja kuntayhtymiin suuri määrä lausuntopyyntöjä juuri kesälomakauden alkaessa.

– Halventaa kuntademokratiaa, kun luottamushenkilöt ovat siirtyneet ansaitusti loman viettoon, ministeriöistä lähetetään tärkeitä esityksiä lausunnoille kuntiin ja kuntayhtymiin, murahtaa Savolainen.

Uudenmaan liittoon saapui juhannuksen alusviikolla seuraavat lausuntopyynnöt, jotka tulee laatia heinäkuun aikana:

– Ei maakuntahallitusta noin vain kasata koolle hyväksymään lausuntoja, siellä on toistakymmentä äänivaltaista jäsentä. Työntekijöiden lomiakaan ei ole helppo perua, toteaa Savolainen.

Ongelma on jokavuotinen ja toistuu myös ennen joulua.

– Asioita ei hoideta ministeriöissä ajoissa, vaan ongelmat kaadetaan kuntaorganisaatioiden pöydille, kun lomakausi alkaa, kritisoi Savolainen.

Edunvalvonta