Uudenmaan liitto Ajankohtaista Yhteystiedot
Uutinen

Osallistu Glasgow’n ilmastokokouksen Helsingin paviljongin ohjelmaan – Millaisia uusia ratkaisuja Uudeltamaalta löytyy?

Sinisellä pohjalla tekstit Tackling Climate Challenges together - Solution and tools from Helsinki-Uusimaa region.

YK:n ilmastokokous järjestetään Glasgow’ssa Iso-Britanniassa 31.10.–12.11. Sen aikana Pohjoismainen ministerineuvosto tarjoaa keskusteluareenan, jossa voi osallistua ilmastokeskusteluun nyt myös Helsingissä.

Osana tapahtumasarjaa järjestetään perjantaina 12.11. klo 13.00–14.30 Tackling climate challenges together – Solutions and tools from Helsinki-Uusimaa Region -tapahtuma, jossa esitellään uusia ilmastoratkaisuja, yhteistyömalleja ja työkaluja Uudeltamaalta. Tilaisuudessa keskustellaan, miten alueellisen ilmastotyön yhteistyöllä voitaisiin nopeutetusti ratkaista maailmanlaajuisia haasteita.

– Meillä Uudellamaalla on kunnianhimoisia ilmastotavoitteita ja paljon ratkaisuja. Jaamme tapahtumassa kokemuksiamme siitä, miten yhteistyöllä voidaan vastata ilmastohaasteeseen. Haluamme nuoret mukaan ilmastokeskusteluun ja kuulla heidän mielipiteitänsä ratkaisuista ja toimintatavoista, kertoo johtava ilmastoasiantuntija Pia Tynys Uudenmaan liitosta.

Tackling climate challenges together -tapahtumassa Uudenmaan liitto esittelee yhteistyöhön perustuvaa mallia, jossa julkinen ja yksityinen sektori, tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimijat sekä asukkaat osallistuvat ilmastonmuutoksen hillintään ympäristön rajat tunnistaen. Helsinki, Vantaa, Espoo ja Porvoo kertovat konkreettisia esimerkkejä ilmastotyöstään. Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY), Kausal Oy ja Climate Leadership Coalition kertovat työkaluistaan ilmastotyön tueksi.

Jokaista esiintyjää haastaa kaksi nuorta ilmastoaktiivia: Zahra Karimy ja Anton Keskinen.

Tackling climate challenges together – Solutions and tools from Helsinki-Uusimaa Region -tapahtuman puheenvuorot:

Tackling global and local challenges together

Tools for collaboration and accelerated pathway:

Ennakkoon ilmoittautuneet voivat osallistua tilaisuuteen paikan päällä Pohjoismaisella kulttuuripisteellä (Kaisaniemenkatu 9, Helsinki). Englanninkielinen tilaisuus striimataan Pohjoismaisen ministerineuvoston ja Pohjoismaiden neuvoston Facebook-sivulle(Avautuu uuteen ikkunaan, Siirryt toiseen palveluun) ja We Don’t Have Time -sivustolle.(Avautuu uuteen ikkunaan, Siirryt toiseen palveluun)

Pohjoismainen ministerineuvosto järjestää yli 100 tapahtumaa Helsingissä ja Glasgow’ssa

Pohjoismailla on kunnianhimoiset ilmastotavoitteet ja alueen edelläkävijäratkaisut ovat monin eri tavoin esillä Glasgow’n ilmastokokouksen aikana järjestettävissä Pohjoismaisessa COP26 paviljongin tapahtumissa. Tapahtumissa käsitellään erilaisia ilmastoaiheita, kuten vihreää energiaa, liikennettä, ruokajärjestelmää ja muotia. Iso-Britannia haluaa laajentaa ilmastokokouksen osallistujakuntaa niin, että mukana keskusteluissa valtioiden lisäksi ovat myös kaupungit ja alueet.

Tapahtumissa keskustellaan, miten ilmastokriisi ratkaistaan ja miten hiilineutraaliustavoitteet voidaan saavuttaa. Pohjoismaisessa paviljongissa pääsee kuulemaan myös neuvottelujen etenemisestä. Tilaisuuksia voi seurata paikan päällä Pohjoismaisen kulttuuripisteen tiloissa sekä etänä We Don’t Have Time -sivuston kautta(Avautuu uuteen ikkunaan, Siirryt toiseen palveluun). Tallenne on katsottavissa Uudenmaan liiton Youtube-tilillä.

> Lue lisää Pohjoismaisen paviljongin ohjelmasta(Avautuu uuteen ikkunaan, Siirryt toiseen palveluun)

Lisätietoja:

Johtava ilmastoasiantuntija Pia Tynys, puh. 040 149 2244