Ossi Savolainen liikenteen yhteistyöverkosto Scandria Alliancen puheenjohtajistoon

Puheenjohtajistosta Ossi Savolainen, Guido Beermann ja Annette Lindahl Raakil.

Vasemmalta: Ossi Savolainen, Guido Beermann ja Annette Lindahl Raakil.

Suomesta Skandinavian läpi Välimerelle ulottuvan liikennekäytävän yhteistyöverkosto Scandria Alliance on valinnut maakuntajohtaja Ossi Savolaisen yhdeksi verkoston kolmesta varapuheenjohtajasta. Puheenjohtajana jatkaa Brandenburgin osavaltion liikenneministeri Guido Beermann.

Muut uudet varapuheenjohtajat ovat Annette Lindahl Raakil Norjan Vikenistä ja Åsa Ågren Wikström Merenkurkun neuvostosta. Scandria Alliance piti yleiskokouksensa 7.10. Potsdamissa, Saksan Brandenburgissa.

– Euroopan nykyisessä turvallisuustilanteessa on entistä tärkeämpää turvata Suomen yhteydet Eurooppaan myös lännen kautta. Yhdessä Scandria Alliancen muiden jäsenten kanssa Uudenmaan liitto pystyy edistämään yhteyksien sujuvuutta ja kestävyyttä, sanoo Savolainen.

Yleiskokouksessa hyväksyttiin verkoston uusi toimintatapa. Toiminnan jatkuvuuden takaamiseksi päätettiin, että Brandenburgissa toimineesta sihteeristöstä tehdään pysyvä, ja että jäsenistö kattaa toiminnasta aiheutuvat kulut jäsenmaksuilla.

Kiertävä puheenjohtajuus korvattaan puheenjohtajan ja useamman varapuheenjohtajan valinnalla kahdeksi vuodeksi kerrallaan. Kokouskäytäntöjä tehostetaan ja sähköistä tiedonvälitystä lisätään. Lisäksi otetaan käyttöön tarkkailijajäsenyys, joka helpottaa uusien jäsenien hankintaa.

Kokouksessa sovittiin, että jatkossa keskitytään entistä enemmän verkoston kaupunkisolmupisteiden väliseen yhteistyöhön. Puheenjohtaja Guido Beermann korosti kaupunkien kasvavaa merkitystä Euroopan liikennepolitiikassa.

– Tavoitteemme on vahvistaa verkostoa aktiivisena ja houkuttelevana yhteistyöalustana kaupungeille ja alueille ilmastoystävällisen ja multimodaalisen liikkuvuuden ja liikenteen edistämiseksi. Kaupunkisolmupisteillä on yhä tärkeämpi rooli eurooppalaisessa yhteistyössä ja rajat ylittävässä liikennepolitiikassa, Beermann sanoi kokouksessa.

Yleiskokouksen väkeä.

Sakari Saarinen

Erityisasiantuntija

Kansainväliset liikenneasiat, liikenteen ympäristövaikutukset, hankehallinnointi ja rahoitusohjelmat, Scandria Alliance