Uutinen
13.6.2024
Uudenmaan liitto käynnisti toukokuussa vihreän siirtymän vaihemaakuntakaavan laadinnan. Uusi kaava täydentää lainvoimaista Uusimaa-kaavaa muun muassa energian, teknisen huollon, elinkeinojen, logistiikan sekä ympäristön ja ilmaston teemoilla.
Blogi
4.6.2024
Suomen väki- ja työpaikkarikkain maakunta kätkee sisäänsä valtavan määrän logistiikkaa, joka ei aina ole päällimmäisenä mielessä. Suomen kautta kulkevien tavaravirtojen keskipiste löytyy kiistatta Uudeltamaalta, mutta miltä näyttää logistiikan tulevaisuus, kirjoittaa Heini Peltonen.
Blogi
15.5.2024
Suomi tarvitsee Euroopan unionin pohjoisena reuna-alueena reitit etelään ja länteen. Tunneli Helsingistä Tallinnaan puoltaa paikkaansa tulevaisuuden ratkaisuna, kirjoittaa maakuntajohtaja Tuija Telén.
Artikkeli
4.4.2024
Uudenmaan maakuntajohtaja Tuija Telén osallistui liikenneaiheiseen Connecting Europe Days -konferenssiin 3.–4. huhtikuuta Brysselissä. Konferenssin aattona Uudenmaan edustajat pitivät lisäksi yhteisen tapahtuman Saksan Brandenburgin alueen ja Scandria Alliance -liikenneverkoston kanssa.
Artikkeli
28.2.2024
Uusimaa-kaava edistää joukkoliikennettä kahdella tapaa: varmistamalla liikenteen tarvitseman infrastruktuurin toimivuuden sekä ohjaamalla asumisen, kaupan ja työpaikkojen sijoittumista tavalla, joka luo edellytyksiä kestävälle liikkumiselle.
Uutinen
25.8.2023
Valmisteilla oleva selvitys kokoaa tietoa Uudenmaan logistiikan viime vuosien kehityksestä, nykytilasta ja tulevaisuuden näkymistä sekä priorisoi ja profiloi maakunnan tiet ja radat tärkeysjärjestykseen.
Artikkeli
14.6.2023
Helsingin ja Uudenmaan kansanedustajien neuvottelukunta kokoontui tiistaina 13. kesäkuuta eduskuntatalossa. Puhetta johti varapuheenjohtaja Eemeli Peltonen (sd), ja aiheena oli Uudenmaan liikennekysymykset. Mukana oli myös alueen kuntajohtajia.
Uutinen
6.6.2023
Selvitys esittelee Itä- ja Länsi-Uudenmaan tärkeimmät kestävän liikkumisen matkaketjut. Niissä pääasiallinen kulkumuoto on joukkoliikenne tai pyöräily. Tavoitteena on varmistaa kestävän liikkumisen ja liikenneturvallisuuden olosuhteiden parantaminen erityisesti näissä matkaketjuissa.
Blogi
1.6.2023
Kevät toi tullessaan hyviä uutisia. Korkein hallinto-oikeus antoi lopulliset päätöksensä Uusimaa-kaavasta sinetöiden vuosien työn. Päällimmäisin tunne on tyytyväisyys, sillä maakuntakaava on lähes sataprosenttisesti sellainen, kuin valtuusto sen hyväksyi vuonna 2020, kirjoittaa Ilona Mansikka.
Uutinen
1.6.2023
Uudenmaan liiton aluesuunnittelun avoimet aineistot on koottu uudelle verkkosivustolle. Sivustolla voi tutustua maakuntakaavaan ja erilaisiin kaavoitusta tukeviin teemoihin kuten kulttuuriympäristöihin, suojelualueisiin ja tuulivoimaan. Tarjoamme paikkatietoaineistomme maksutta julkiseen käyttöön.
Uutinen
27.4.2023
Uusi raideyhteys parantaisi merkittävästi porvoolaisten joukkoliikenneyhteyksiä. Porvoosta pääsisi lentoasemalle reilussa vartissa, Pasilaan hiukan alle puolessa tunnissa sekä Helsingin keskustaan hiukan yli puolessa tunnissa eli noin 20 minuuttia nopeammin kuin nykyisellä bussiyhteydellä.
Uutinen
21.4.2023
Suomen päärataryhmä katsoo, että liikenne- ja viestintäministeriön keskiviikkona 12.4. julkaisema selvitys ’Eurooppalaisen raideleveyden mahdollisuudet ja vaikutukset Suomessa’ on laadukas läpileikkaus uuden raideleveyden käyttöönottoon liittyviin haasteisiin ja mahdollisuuksiin.
Blogi
5.4.2023
Tammikuinen valtiovarainministeriön selvitys suurten ratahankkeiden rahoituksesta osoitti, että kaikkien uusien nopeiden ratojen toteuttamiseen ei tule löytymään rahoitusta. Siksi on oltava rohkeutta keskittyä niihin hankkeisiin, jotka ovat toteuttamiskelpoisia, ja keskeyttää heikoiksi osoittautuvat hankkeet. Pääradan hankkeet ovat kriittisiä koko maalle, siksi rahoitus niihin on aivan välttämätön, kirjoittaa maakuntajohtaja Ossi Savolainen blogissaan.
Uutinen
23.3.2023
Uudenmaan liiton verkkosivuilla olevat kaavamateriaalit, ulkoinen karttapalvelu ja avoimet rajapinnat on päivitetty oikeuden päätösten mukaisesti. Uusimaa-kaavan kokonaisuus sai lainvoiman korkeimman hallinto-oikeuden päätöksellä 13. maaliskuuta.
Uutinen
13.3.2023
Korkein hallinto-oikeus on antanut 13.3.2023 päätöksensä Uusimaa-kaava 2050 -kokonaisuuteen kohdistuneista valituksista. Näiden päätösten myötä kaavakokonaisuuteen kuuluvat Helsingin seudun, Länsi-Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan vaihemaakuntakaavat ovat saaneet lainvoiman. Päätöksistä ei voi enää valittaa.
Uutinen
10.3.2023
Espoo–Salo-oikorata on osa suunnitteilla olevaa nopeaa junayhteyttä Helsingin ja Turun välillä, ja sijoittuu Espoon, Kirkkonummen, Vihdin, Lohjan ja Salon alueille. Uudenmaan liitto lausui ratahankkeen yleissuunnitelmasta.
Uutinen
3.3.2023
Väyläviraston luonnostelemassa investointiohjelmassa esitetään lähivuosien tärkeimmät liikenneinfrahankkeet. Ohjelmaan tulisi lisätä tai kiirehtiä Uudellemaalle erityisen tärkeitä ja kannattavia hankkeita, vaaditaan Uudenmaan liiton lausunnossa.
Uutinen
20.2.2023
Tervetuloa inspiroitumaan Uudenmaan tulevaisuustapahtumaan Sokos Hotel Triplaan torstaina 2.3. kello 12.30–16. Tapahtuma on maksuton ja avoin kaikille kiinnostuneille. Tilaisuuden avaa maakuntajohtaja Ossi Savolainen ja sen juontaa kasvukäytävän johtaja Jaana Villanen.
Artikkeli
9.12.2022
Suomesta Skandinavian läpi Välimerelle ulottuvan liikennekäytävän yhteistyöverkosto Scandria Alliancen puheenjohtajisto oli 6.12. koolla Oslossa ja osallistui rajat ylittävän rahtiliikenteen konferenssiin ”European transport 2030, greener and smarter?”. Maakuntajohtaja Ossi Savolainen toimii verkoston varapuheenjohtajana.
Artikkeli
14.11.2022
Maakuntakaavan tavoitteet toteutuvat ja konkretisoituvat yksityiskohtaisemman alueidenkäytön suunnittelun, esimerkiksi kuntakaavoituksen kautta. Kun kunnat laativat alueelleen yleis- ja asemakaavoja sekä muita maankäytön suunnitelmia ja ohjelmia, maakuntakaava toimii ohjeena tarkemmalle suunnittelulle.