Podcastin siivin uudelle EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelmakaudelle

Sinisellä pohjalla mikrofonin kuva ja tekstit Käsittämättömän virkamiesmäinen podcast. Kohti uutta kautta 2021-2027

Mitä pian alkava uusi EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelma Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027 pitää sisällään? Mitä muutoksia on tulossa? Se selviää, kun kuuntelet Uudenmaan liiton tuottaman viisiosaisen Kohti uutta kautta, käsittämättömän virkamiesmäinen podcast -sarjan.

– Jotain uutta, jotain vanhaa. Meillä on hyvä ja joustava ohjelma ja hankehallintoon tulee keventäviä uudistuksia, tiivistää ohjelmajohtaja Tiina Huotari, joka oli mukana Uudistuva ja osaava Suomi -ohjelman valmistelussa alusta lähtien.

– Podcastin nimen loppuosassa tunnustamme itseironisesti, että virkamiesmäistähän tämä homma on. Sisältö ja sen termistö avautunee kuitenkin asiaan jo vihkiytyneille, Huotari sanoo.

Jaksot 1–5: Kohti uutta kautta 2021–2027, käsittämättömän virkamiesmäinen podcast

Podcast 1. Kohti uutta kautta

Ensimmäisessä jaksossa keskusteluun heittäytyvät ohjelmajohtaja Tiina Huotari ja erityisasiantuntija Antti Taronen Uudenmaan liitosta.

Aiheina ovat ohjelman käynnistyminen ja valmistelu, rahoittavat viranomaiset Etelä-Suomessa, kestävä kaupunkikehittäminen, ekosysteemisopimukset ja valtakunnalliset toimenpidekokonaisuudet, ohjelman ilmastotoimet sekä viestintä.

Podcast 2. Uudistuva ja osaava Suomi -ohjelman EAKR-sisällöt

Tässä jaksossa keskustelemassa ovat Tiina Huotarin ja Antti Tarosen lisäksi rahoituspäällikkö Valtteri Karhu Hämeen ELY-keskuksesta.

He käyvät läpi toimia, joita Uudistuva ja osaava Suomi -ohjelmasta voidaan rahoittaa Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoituksella.

Podcast 3. Uudistuva ja osaava Suomi -ohjelman ESR+-sisällöt

Kolmannen jakson keskustelijat ovat Tiina Huotari ja Valtteri Karhu.

Aiheena on Euroopan sosiaalirahaston toimet (ESR+), jotka soveltuvat rahoitettavaksi Uudistuva ja osaava Suomi -ohjelmasta.

Podcast 4. Rahoituksen hakeminen

Tiina Huotarin kanssa keskusteluun liittyvät tässä jaksossa erityisasiantuntijat Henri Hallanoro ja Antti Taronen Uudenmaan liitosta.

Kuulijalle selviää missä ja miten rahoitusta haetaan, mikä on muuttunut aiempaan kauteen verrattuna ja mikä tulevalla kaudella on kokonaan uutta sekä millainen on hankkeiden valintaprosessi.

Podcast 5. Helpompaa hankkeen taloushallintoa

Viimeisessä jaksossa Tiina Huotarin kanssa keskustelemassa ovat maksatusasiantuntijat Leena Dromberg ja Nina Räihälä Uudenmaan liitosta.

Aiheina ovat muun muassa hankkeiden kustannusmallit ja tukikelpoisuus. Hankkeiden taloushallinto on kevenemässä ohjelmakaudella 2021–2027. Mitä se tarkoittaa käytännössä ja mitä on hyvä tietää tässä vaiheessa.

eakr@uudenmaanliitto.fi

Rahoitus